Under tiden AWE Tuning utvecklade deras 750R Turbokit upptäckte dem höga insugstemperaturer. Eftersom deras effektmål var en bit över 700hk så tog dom på sig uppgiften att utveckla ett IC-kit som klarar av höga tryck och kyla insugsluften mycket mer än OEM.
Precis som med deras övriga IC-kit så har gavlarna designats i CAD och sedan testats i CFD(Computational Fluid Dynamics)-program. När de sedan gjutits så hamnar de i CNC-fräsen för en sista justering innan de svetsas på cellpaketet. Efter det monteras de på testbilen och körs i dyno får att kunna testas och utvecklas ytterligare.
Större än OEM
AWE Tunings IC-kit är 37% större än de originala. Till skillnad mot OEM så är AWEs cellpaket av en "Bar and Plate"-style vilket gör att dessa sänker temperaturen på insugsluften och sänker mottrycket genom ICn.
Spec:
- Effektiv "Bar and Plate"-style Cellpaket
- Gjutna och frästa gavlar för optimerat flöde
- Tryckslangar i förstärkt silikon
- "T-bolt"-klammor för säker montering
- PlugnPlay-montering
- Sänkt insugstemp
- 23hk och 17nm uppmätt effektökning(Vid användning tillsammans med 750R Turbokitet)
AWE Tuning har en vision: Att släppa lös prestandan.Från de prisvinnande handbyggda avgassystemen till de bantestade kolfiberintagen och intercoolerkiten, är AWE Tuning en tillverkare att räkna med. Sedan starten 1991 har det amerikanska märket utvecklats från ett par anställda till ett stort team av ingenjörer, utvecklare, förare och operatörer. Idag syns AWEs produkter på många av världens snabbaste bilar.
Alla produkter designas, utvecklas, produceras och testas in-house, vilket ger full kontroll på prestanda och kvalite. Som AWEs vision lyder så är målet att släppa lösa prestandan. Så i varje produkt som tas fram ställs alltid frågorna, - Kan vi hitta mer effekt? Kan denna del bli bättre?
Med andra ord kan du alltid lita på att du får en produkt som är perfekt, byggd av passionerade entusiaster precis som du.