Passar Chevrolets small block Gen 3 och Gen 4.
Mycket stabila motorfästen med dubbla bussningar per sida för att kunna hantera dessa tunga motorer med mycket vridmoment.
Fästena är gjorda med flera hål i längdled för att lätt kunna justera hur nära motorn kommer torpedvägg/framvagnsbalk och att man ändå lätt kan demontera och montera motorn i exakt samma position som tidigare.
Man behöver ett custom oljetråg. Vi har valt att utgå från en oljetråg som Summit Racing säljer, art.nr. SUM-G3610.
Det finns även kopior att hitta på t.ex. Ebay (se måttsatt bild).
Detta oljetråget är väldigt lågt men har ändå en bra oljevolym.
Eftersom det är så lågt kommer motorn på en bra höjd utan att tråget hamnar under framvagnsbalken. Det är också prisvärt.
Man behöver ta ur framvagnsbalken för att oljetråget ska få plats (se bild), alternativt modifiera oljetråget eller sätta motorn så långt bak så man behöver ta ur växellådstunneln.
Vi säljer en färdig plåt för detta ändamål (AS-001019-02). Djupet beror på vart i fästena man sätter motorn.
Bilden visar ungefär det djupaste man kan behöva kapa ur.
Använder man pickup-motor, t.ex. LM7 går det bara använda det höga insuget om man har ”näbb-huv”.
Annars får man ta insug från någon bil med V8 t. ex. från Corvette eller ett rent custominsug.
Rattstången hamnar nära avgasportarna på förarsidan. Ska man köra utan turbo så behövs det slimmade headers.
T.ex. gjutna som finns av lite olika tillverkare. Vid turbokonvertering brukar man dra rören framåt istället och då är det inget problem.
Bult on växellådsbalk för GM's växellådor hittar du här (AS-002008-01)
De är tillverkade i 5mm höghållfasthetstålplåt samt är Zink-järn kromaterade och svart-passiviserade.
En sats med fästen består av: fästen inkl. bussningar och alla skruvar/muttrar som behövs för montering i balk och motor.