Välj rätt sportbromsbelägg till din bil

Välj rätt sportbromsbelägg till din bil

Att välja rätt sportbromsbelägg kan vara svårt. Därför kommer vi att dyka djupare ner i denna djungel och förklara allt du behöver veta.

Välj rätt sportbromsbelägg - Allt du behöver veta inför ditt köp

Att välja rätt sportbromsbelägg handlar inte bara om stoppkraft, det handlar om att optimera din bil. I den här guiden kommer vi att utforska svårigheterna med att välja de perfekta sportbromsbeläggen för din bil med hänsyn till faktorer från material till körförhållanden. Låt oss dyka in!

Typer av bromsbelägg

Organiska bromsbelägg

Organiska bromsbelägg, sammansatta av icke-metalliska material, är kända för sin mjuka och tysta gång. Ett bra exempel på ett organiskt bromsbelägg är original bromsbelägg som kommer från fabrik på din bil. Organiska bromsbelägg kallas även ofta för utbytesbelägg. Vi rekommenderar EJ att använda dessa på sportbilar eller bilar som körs aggressivt.

Halvmetalliska bromsbelägg

Halvmetalliska bromsbelägg skapar en balans mellan organiska och metalliska material. Ett exempel på dessa belägg är EBC GreenStuff. EBC GreenStuff tål mer värme än ett original belägg (650 grader celcius) och ger 15% mer bromskraft än original. Halvmetalliska belägg burkar också damma mindre än de organiska beläggen, detta gör dem till ett populärt alternativ bland våra kunder.

Keramiska bromsbelägg

Keramiska bromsbelägg, som ofta anses vara ett premiumalternativ, erbjuder fördelar som minskat damm och ljud. När det kommer till keramiska belägg finns det också flera varianter. Ett populärt belägg hos oss är EBC RedStuffRedStuff är ett keramiskt bromsbelägg vilket gör att den tål mycket värme (750 grader celcius), ger 15% bättre bromskraft, dammar nästan inget och håller betydligt längre än ett organiskt eller halvmetalliskt belägg. Detta gör att dem är otroligt prisvärda!

Fördelar med att välja rätt bromsbelägg

Förbättrad stoppkraft

Bromsbeläggens primära funktion är att stoppa din bil. Genom att välja ett bromsbelägg som passar din körstil kommer du att känna dig säkrare på vägen. Oavsett vilket belägg du väljer måste du tänka på att stanna i tid är det viktigaste. Kompromissa ALDRIG med bromsbelägg!

Förlängd livslängd

Ingen vill byta bromsbelägg ofta. Om du väljer ett keramiskt bromsbelägg istället för ett organiskt eller halvmetalliskt belägg kommer dina belägg att hålla mycket längre. Viktigt att tänka på om du tänker byta till kermaiska belägg är att du kanske också måste byta bromsskivor. Du kan använda original skivorna men vi skulle ändå rekommendera att byta. Vi rekommenderar att du byter dina skivor till ett par EBC Sport bromsskivor eller ett par EBC Ultimax bromsskivor för att få bästa bromseffekt.

Minimalt ljud och damm

Överdrivet ljud och damm är vanliga klagomål med vissa bromsbelägg. Om du byter till keramiska bromsbelägg såsom EBC RedStuff kommer detta inte vara ett problem. RedStuff är nästan dammfria, dem ger ungefär 50% mindre bromsdamm än halvmetalliska bromsbelägg och mer än 90% jämfört med organiska belägg. Med keramiska belägg kommer också mindre ljud, dock är det viktigt att tänka på att keramiska belägg fungerar bäst när dem är varma. Detta gör så att bromsarna kan låta lite (ett gnisslande ljud) när beläggen är kalla men detta är helt normalt.

Vanliga frågor om sportbromsbelägg

Är det dyrt att köpa sportbromsbelägg?

Svar: Ja och nej. Vissa belägg kan vara billigare än original beläggen då tillverkare ofta har höjt priset för att du som kund ska få det som satt på bilen innan. Det finns också mycket dyrare belägg som presterar efter detta pris. Ett bra billigt belägg är EBC YellowStuff.

Måste jag ha en sportbil för att ha sportbelägg?

Svar: Nej, du behöver inte ha en sportbil för att ha sportbromsbelägg. Du kan läsa mer om detta i vår guide "Vad är ett sportbromsbelägg?".

Är installationen av ett sportbromsbelägg svårt?

Svar: Nej, det är lika enkelt som att installera ett vanligt bromsbelägg. Processen kan dock skilja lite beroende på beläggets tillverkare och monteringssatser.

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

När en BMW E36 Coupe 325 från 1994 rullade på en iskörning såg den ut att vara förlorad för alltid. Men för Linus Ljung från Köping blev bilen istället starten på ett projekt som skulle sträcka sig över flera år och resultera i en ombyggd bil med siktet inställt på Elmia-mässan påsken 2025.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord