Klassisk muskelbil med modern teknik - Davids Camaro imponerar!

Klassisk muskelbil med modern teknik - Davids Camaro imponerar!

Camaro med Nissan S14-bakvagn och Ridetech-framvagn! En klassiker i modern tappning!

David Löthfors och hans unika Camaro -67 – En klassiker med en modern twist

Att välja en klassisk Camaro -67 framför en EPA-traktor som 16-åring är inget vanligt beslut men David Löthfors är inte heller någon vanlig bilentusiast. För honom var det aldrig en tvekan. När han fick chansen att ta över sin pappas gamla muskelbil tog han den med båda händerna och har sedan dess förvandlat bilen till något helt unikt. Genom en noggrant genomtänkt modernisering har han skapat en maskin som förenar det bästa av två världar – klassisk amerikansk muskelbil med modert chassi och drivlina.

Ett arv som började 1982

David har inte bara ärvt en bil, han har ärvt en historia. Hans pappa Tomas köpte bilen redan 1982, vilket är 8år innan David föddes och bilen har varit en del av familjen sedan dess. Ursprungligen levererades bilen med en Small Block, men nästan direkt när David tog över den sattes en LS2-motor och en T56-låda från en Pontiac GTO i bilen. Denna motorsetup var först tänkt att sitta i Davids Nissan 200sx S14 men flyttades sen till Camaron.
En dag förändrades dock allt, en stake valde att titta ut genom blocket och det var startskottet för ett helt nytt motorbygge. Efter haveriet hamnade en 6-liters truckmotor med LS1-toppar, större ventiler, kam och insug under huven. Det resulterade i 530 hk på veven. Men David nöjde sig inte där, han ville såklart ha ännu mer effekt!

En klassiker i grunden – En best under huven

David har inte nöjt sig med att bara bevara bilen, han har byggt om den från grunden med prestanda i fokus. Under huven hamnar nu ett Dart LS Next-block på hela 7 liter, vilket ger en stadig grund för den effekt som bilen producerar. Mast Black Label-toppar och ett Carbon PTR-insug kompletterar setupen och hjälper till att maximera flödet och effekten. För att styra motorn på bästa sätt har han valt ett Maxxecu Race för att få full koll över motorn.

Ljudet är minst lika viktig som hästkrafterna. David har satsat på ett avgassystem som inte bara flödar bra utan även ger ett rått och brutalt ljud. Med Ultimate Headers på 1 7/8", ett 3-tums avgassystem med X-pipe och Spintech 9000-dämpare får bilen ett distinkt och aggressivt ljud som skvallrar om den brutala kraften under huven.

Drivlina och växellåda – En perfekt kombination

För att hantera motorns effekt behövde David en växellåda som kunde stå emot den enorma belastningen. Lösningen blev en ZF 8HP70-låda tillsammans med en Domiworks-adapter och en DCT-shifter. Denna kombination ger riktigt snabba växlingar och en respons som gör bilen lika vass på gata som på bana. Kraften förs vidare till bakhjulen genom en Svea Kardan med 1350-kors, vilket säkerställer att bilen kan hantera de höga vridmomenten utan problem.

Ett unikt chassi – Nissan möter Camaro

En av de mest intressanta delarna av Davids Camaro är chassit, där han gjort några udda val för att förbättra bilens väghållning. I bakändan har han valt att använda en Nissan S14-subframe, vilket ger en betydligt modernare upphängning jämfört med den ursprungliga konstruktionen med stel axel. Detta kompletteras med BC-Racing coilovers till BMW E30 med S14-infästningar i nederkant. Här hittar man även 350Z-diff och Wisefab-drivaxlar.
Med Z32-skivor och Wilwood 4-kolvsok säkerställs att bilen kan stanna lika effektivt som den accelererar.

Fram är det Ridetech som står för komponenterna med Strong Arms, krängningshämmare, Tru Turn-system och droppspindlar. Denna kombination ger en mer precis och stabil styrning jämfört med originalet och får bilen att känns både modern och responsiv på vägen.

Fälgar och däck – Rätt grepp för rätt prestanda

För att hålla bilen stadigt på vägen har David tidigare rullat på en uppsättning Rota Torque i 18x9,5 ET12 lakerade i Volvos Laserblå-kulör. Till denna säsong har han dock valt Ström DS-05-fälgar, en setup som både ser aggressiv ut och ger optimalt grepp. Fram sitter 18x9,5 ET15 med 265/35-18-däck medan bakaxeln utrustats med 18x10,5 ET10 och bredare 285/35-18-däck. Denna kombination ger ett brett och stabilt fotavtryck och är avgörande för att kunna komplettera bilens i övrigt moderna chassi.

En muskelbil för framtiden

David Löthfors har genom sitt bygge skapat en Camaro som på ett snyggt sätt förenar gammalt och nytt. Med modern motorstyrning, en genomtänkt drivlina och en chassikonfiguration som är långt mer avancerad än vad någon kunde drömma om 1967 så har han förvandlat en klassisk muskelbil till en högpresterande maskin som är redo att utmana både på gata och bana.

Det här projektet är mer än bara en bil och är snarare ett bevis på att nytänk och en klassiker kan mötas i en perfekt symbios. En sak är säker: David Löthfors och hans Camaro -67 kommer att fortsätta att dra blickar och förvåna var de än dyker upp!

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
Race Ramps - 5 produkter för Trackdays!

Race Ramps - 5 produkter för Trackdays!

Race Ramps är tillverkaren av de ramper och hjulstöd du ser överallt på Trackdays och Bilutställningar. Anledningen är enkel, de har något som passar alla! Här kan du läsa om 5st ovärderliga produkter för bandagen!
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord