K&N Dryflow - Det effektiva och diskreta alternativet

K&N Dryflow - Det effektiva och diskreta alternativet

Söker du ett torrt luftfilter som klarar mycket effekt? Här kan du läsa mer om K&N Dryflow filter!

K&N Dryflow Filter

När det kommer till luftfilter för bilar och motorcyklar är K&N ett av de mest kända märkena på marknaden. Deras klassiska oljade luftfilter har länge varit ett populärt val för bilentusiaster som vill ha både förbättrad effekt och lång livslängd på sina filter. Men K&N har också ett annat alternativ i sitt sortiment som växer i popularitet: K&N Dryflow Filter. I denna blogg ska vi gå igenom vad som skiljer K&N Dryflow från deras traditionella oljade filter och hur det står sig mot AEMs
Dryflow-filter.

Vad är K&N Dryflow Filter?

K&N Dryflow är ett luftfilter framtaget för att ge bra filtrering utan behovet av oljning. Det är tillverkat av ett syntetiskt material som är utvecklat för att fånga upp smuts och partiklar samtidigt som det maximerar luftflödet till motorn. Precis som K&Ns oljade filter är Dryflow-filtret tvättbart och återanvändbart, men med den stora fördelen att du inte behöver applicera olja efter rengöring. Det gör underhållsprocessen enklare och mindre tidskrävande.

Jämförelse med K&N Oljade Filter

K&N är känt för sina oljade bomullsfilter och de har varit en standard i bilvärlden i årtionden. Dessa filter ger grym filtrering och bra luftflöde vilket kan ge en märkbar skillnad i effekt i din bil. Det som dock skiljer de oljade filtren från Dryflow är just underhållsprocessen. Med ett oljat filter behöver du, efter rengöring, återapplicera olja för  att filtret ska fungerar korrekt. Detta kan vara en lite kladdig och tidskrävande process, särskilt om det är första gången du gör det.

Dryflow-filtret eliminerar detta steg helt. Du tvättar det helt enkelt, låter det torka, och sedan är det klart att användas igen. Det kan vara ett stort plus för de som vill ha ett filter med minimalt underhåll men ändå vill ha samma höga prestanda och livslängd som K&Ns traditionella filter erbjuder.

När det gäller prestanda är skillnaderna mellan K&N oljade filter och Dryflow-filter minimala för de flesta användare. Vissa kanske märker en marginell skillnad i luftflöde, men i praktiken presterar båda väldigt lika när det gäller att leverera ren luft till motorn.

K&N Dryflow vs. AEM Dryflow

AEM, som inte kräver någon närmare presentation, och deras Dryflow-filter har blivit ett populärt alternativ till K&Ns produkter över åren. AEM Dryflow-filter är också tillverkade av syntetiska material och kräver ingen olja vilket gör dem lättskötta och hållbara. En av de största skillnaderna mellan K&N Dryflow och AEM Dryflow-filter ligger i filtreringseffektiviteten. AEMs filter är ofta designade med ett fokus på att ge maximalt skydd mot små partiklar, vilket gör dem till ett utmärkt val för dem som kör i dammiga eller smutsiga miljöer. K&N Dryflow, å andra sidan, har en balans mellan filtrering och luftflöde och kan göra att det presterar något bättre i motorer med hög effekt där maximalt luftflöde krävs.

När det gäller passform och tillgänglighet har både K&N och AEM ett brett utbud av modeller för olika fordonstyper så du kan vara säker på att hitta ett filter som passar din bil oavsett vilket märke du väljer.

Ända sedan AEM bytte färg på deras Brute Force-filter så har många valt att gå på K&N Dryflow. Det tidigare gråa Brute Force är numer vitt och därmed inte lika diskret i motorrummet. K&N Dryflow med sitt svarta filtermedia har därmed tagit platsen som det diskreta luftfiltret och monteras inte bara för att det ger bra filtrering och luftflöde. Utan även för att det är snyggt!

Länkar

Universala Sportluftfilter: https://www.ddesign.nu/sv/universalt/tuning/motor/luftfilter-universala-sportluftfilter

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

När en BMW E36 Coupe 325 från 1994 rullade på en iskörning såg den ut att vara förlorad för alltid. Men för Linus Ljung från Köping blev bilen istället starten på ett projekt som skulle sträcka sig över flera år och resultera i en ombyggd bil med siktet inställt på Elmia-mässan påsken 2025.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord