För- och nackdelar med keramiska bromsbelägg

För- och nackdelar med keramiska bromsbelägg

Här kommer vi att gå igenom alla för- och nackdelar med ett keramiskt bromsbelägg. Efter att du har läst denna guide kommer du kunna avgöra om ett keramiskt brommsbelägg passar dig och din körstil.

För- och nackdelar med ett keramiskt bromsbelägg - Passar det mig?

Valet av bromsbelägg har en avgörande roll för att bestämma bromskraften i din bil. Keramiska bromsbelägg har på senare tid varit ett populärt val bland sport- och prestandabilar, vilket har gjort så att man kunnat studera deras egenskaper väl. Här kommer vi att gå igenom allt som har med dessa belägg att göra så att du kan bestämma om ett keramiskt bromsbelägg passar dig och din körstil.

Fördelar med keramiska bromsbelägg

1. Värmetålighet

Keramiska bromsbelägg tål värme riktigt bra, vilket ger en jämn bromskraft även under extrema förhållanden. Denna egenskap förhindrar bromsfade, ett vanligt problem hos organiska samt halvmetalliska bromsbelägg. Bromsfadening är en tillfällig och plötslig minskning av bromskraft som blir orsakad av överhettning i systemet från upprepade inbromsningar, under hög belastning eller vid höga hastigheter.

2. Förlängd livslängd

En av de bästa fördelarna med keramiska bromsbelägg är deras hållbarhet. Det keramiska materialet som används för att tillverka bromsbeläggen bidrar till en längre livslängd jämfört med organiska samt halvmetalliska bromsbelägg, vilket leder till att du slipper byta bromsbelägg lika ofta.

3. Tysta belägg

Keramiska bromsbelägg är tysta på grund av materialets förmåga att dämpa vibrationer under bromsning. Det är dock viktigt att veta att keramiska bromsbelägg kan ge ett "gnisslande" ljud när beläggen är kalla. Detta är dock helt normalt och sliter inte extra på dina bromsbelägg eller skivor.

4. Minimalt bromsdamm

Till skillnad från halvmetalliska eller organiska bromsbelägg, producerar keramiska bromsbelägg minimalt med bromsdamm. Detta håller dina fälgar renare längre samt är miljövänligare då mindre avfall från bromsbeläggen kommer ut i naturen.

Nackdelar med keramiska bromsbelägg

1. Högre kostnad

Keramiska bromsbelägg är lite dyrare än exempelvis organiska bromsbelägg. Men vi hävdar att de långsiktiga fördelarna som förlängd livslängd och minskat underhåll gör dem otroligt prisvärda.

2. Mindre effektiva i kallare väder

Keramiska bromsbelägg kan ha något sämre bromsverkan vid kallare temperaturer. Som vi nämnde innan fungerar dessa bromsbelägg bäst när de är någorlunda uppvärmda. Vi skulle därmed inte rekommendera att använda keramiska bromsbelägg året runt. Du kan dock göra detta men tänk då på att du måste värma upp beläggen innan du kan bromsa som innan. Du kan göra detta genom att använda bromsarna istället för motorbroms, använda lite broms i nedförsbackar samt prova bromsa fullt på en raksträcka med ett bra väglag.

3. Inte optimala för banracing

Även om de är allmänt värmetåliga så är kermaiska bromsbelägg inte optimala för bankörning. Vi skulle inte rekommendera att köra med detta belägg på bana om du inte kör en lättare cupbil exempelvis Mazda MX-5 eller om du kör lättare trackdays. Om du letar efter bromsbelägg som presterar väl på bana kan du välja exempelvis EBC OrangeStuff som tål mer värme och ger bättre bromskraft. EBC Orangestuff är dock ett halvmetallisk bromsbelägg vilket ger belägget mer bromsdamm.

Så, är det värt med kermaiska bromsbelägg?

Keramiska bromsbelägg erbjuder en blandning av prestanda och nackdelar. Keramiska bromsbelägg passar perfekt till dig som söker ett belägg som håller länge, tål mer än ett vanlig organiskt eller halvmetalliskt bromsbelägg men inte kör bilen året runt. Perfekt för dig som ställer undan din fina Corvette eller M5:a under vintern. I slutändan beror valet mellan keramik och andra material på personliga preferenser och prioriteringar.

Vi kommer dock att alltid rekommendera kermaiska bromsbelägg till kunder som söker just dessa egenskaper hos ett bromsbelägg då dem är överlägset bäst inom denna prisklass. Det finns en anledning till att exempelvis nya BMW M5 competition kommer med just keramiska bromsbelägg från fabrik, dem håller bäst, ger lite bromsdamm samt tål hård gatukörning.

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

När en BMW E36 Coupe 325 från 1994 rullade på en iskörning såg den ut att vara förlorad för alltid. Men för Linus Ljung från Köping blev bilen istället starten på ett projekt som skulle sträcka sig över flera år och resultera i en ombyggd bil med siktet inställt på Elmia-mässan påsken 2025.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord