Allt du behöver veta om Air Lift 3P & 3H

Allt du behöver veta om Air Lift 3P & 3H

Varför är 3P marknadens populäraste styrsystem för luftfjädring? Här pratar vi mer om detta fantastiska system.

Varför är Air Lift 3P/3H marknadens populäraste styrsystem?

Att välja styrsystem är ett stort val. Det rör sig oftast om mycket pengar och är den centrala delen i sitt luftfjädringsbygge.
Men hur väljer man då styrsystem?
Ja, förutom att försöka titta efter ett kit i sin budget så finns det väsentliga skillnader på de olika märkena och kiten. I denna artikel ska vi titta närmare på Air Lift Performance styrsystem 3P och 3H som har både funktion, kvalitet och pris som passar de allra flesta.

Air Lift Performance 3P

Detta är ett tryckstyrt system som säljes i flera olika konfigurationer. Antingen som löst styrsystem eller komplett med tank/kompressor. Du kan även välja tankstorlek direkt vid beställning och i våra kit har du nu även möjlighet att välja dubbla kompressorer. I alla 3P-kit så ingår dosan, slang, kabelhärva och ECU/fördelningsblock.

Air Lift 3P är det mest sålda styrsystemet hos oss och är användarvänligt och har ett gäng funktioner som verkligen underlättar livet på luft. Med 3P kan du spara 5 lägen som är inställda på tryck. Du kan även se alla tryck direkt i dosan/appen och även rise-on-start ingår. Fördelen att börja med ett 3P är att det går att uppgradera till ett 3H senare, om du vill åt lyxen med höjdsensor och automatisk cross-loading (självjustering). Läs mer om 3P här.

+ Tryckstyrt system
+ Avancerade funktioner
+ Bra översikt på tryck
+ Rise-on-start
+ 5 presets
+ Dosa/mobilapp
+ Uppgraderingsbart till 3H
- Inte lika exakt som ett 3H (höjdsensorer). Ett tryck kan vara olika höjd beroende på last, temperatur osv.




Air Lift Performance 3H

Detta styrsystem är likadant som 3P men har tillägget höjdsensorer. Det ger dig alla funktioner som ett 3P men att använda höjdsensorer ger ett mycket mer exaktare system. Du får även cross-loading-funktionen som hjälper din bil att hålla samma nivå hela tiden. Då du sparar dina presets på höjdvärdet så kommer din bil justera sig dit även om du lastar in personer i bilen. Detta system är alltså automatiskt kan man säga. Läs mer om 3H här.

+ Alla funktioner som ett 3P
+ Som löst styrsystem eller komplett med tank, kompressor och slang
+ Höjdsensorer ger en mer exakt höjdinställning
+ Automatisk justering vid last (cross-loading)
+ 5 Presets




Att välja tank- & slangstorlek till din luftfjädring

I flera av styrsystemen så finns alternativet att välja tank- och slangstorlek. När det kommer till att välja tank så är första och främst utrymme en viktig faktor. En större kompressor passar bra till större bilar. En större kompressor tar längre tid att fylla, men luften räcker längre. En mindre tank som töms snabbare kommer behöva köra kompressorn oftare. Den vanligaste storleken är 15 liter. 

Slangstorlek går oftast att välja mellan 1/4" och 3/8". En del gamla system använder 1/2" också. 1/4" är lätt att böja och dra i bilen och den fylls/töms långsammare än 3/8" och 1/2". De grövre slangarna är hårdare vilket gör slangdragning lite svårare. Då flödet är högre i 3/8" och 1/2" så fylls/töms systemet snabbare.

  • 1/4" - Lätt att dra
  • 1/4" - Går mjukt/långsamt
  • 3/8"/1/2" - Hårdare = svårare att böja vid slangdragning
  • 3/8"/1/2" = Högre flöde = snabbare
Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

När en BMW E36 Coupe 325 från 1994 rullade på en iskörning såg den ut att vara förlorad för alltid. Men för Linus Ljung från Köping blev bilen istället starten på ett projekt som skulle sträcka sig över flera år och resultera i en ombyggd bil med siktet inställt på Elmia-mässan påsken 2025.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord