Köpguide: Air cups till coilovers

Köpguide: Air cups till coilovers

Jobbiga vägbulor? Air Cups kan vara lösningen för din bil.

Minska skrapet - Air Cups för coilovers

Air Cups eller liftkit till coilovers har varit en lösning som funnits på marknaden rätt länge. Den har tagit mark utanför Nordens gränser, men är ännu inte superetablerat här. Vi ser att fler och fler väljer denna vägen och pga mångsidigheten och själva problemlösningen så är det ju en grym produkt. Hos oss på DDESIGN hittar du märket Stanceparts som är en superbra leverantör och tillverkare utav liftkit för coilovers. Bra kvalitet, många olika passformar och bra kunskap om vad som funkar för olika bilmärken och coils.

I dagens inlägg kommer vi kika närmare på hur man gör för att skaffa Air Cups. För det kräver lite av dig som kund, lite mäta och räkna.

Vad gör Air cups?

Air cups är en lufttrycksstyrd "kopp" som är som en luftkolv i designen. Den monteras uppepå fjädern och mellan topplagringen på dina coilovers. Denna kopp fungerar lite som en luftbälg genom att med lufttryck höja bilen 30-50mm lite beroende på applikation. Själva styrsystemet är en kompressor, tank och en magnetventil som styrs med en knapp. Du kan köra med bilen i upphöjt läge en kortare sträcka, t.ex. över ett dåligt vägparti men dom är gjorda för att höjas en kortare stund och sedan sänkas helt igen. 

Air cups vill man alltså montera på en bil som är så låg så väghinder och dåliga vägar är ett problem. Då när du kommer fram till ett väggupp, så kan du höja upp bilen och ta dig över hindret lättare. Sen är det bara sänka ned och köra igen. 

Vad behöver jag beställa för att montera Air Cups?

Kitet finns att köpa som parvis eller som 4st. Du kan köpa lösa air cups, styrsystem och reservdelar från Stanceparts direkt i vår webshop.

Hur monterar man Air Cups?

Steg 1. Kolla utrymmet runt coilovers & vilka fjädrar du har.
Se till att du har  tillräckligt med utrymme för att rymma lyftkoppen. Air Cupsen är 120mm i diameter och anslutningen är ytterligare 17mm. (110mm koppar kan byggas på beställning.

Air Cupsen kan endast installeras på linjära fjädrar, dvs fjädrar som är raka i formen och lika stora upptill som nedtill. Den passar ex. inte v-formade fjädrar. I vissa fall kan du byta ut din v-formade fjäder mot en linjär. Kolla med oss först om du vill göra det.

Steg 2. Mäta dina stötdämpare & fjädrar.

Mät den tjockaste delen av stötdämparens topp. Mät med ett skjutmått så du får ett exakt mått. Air Cupsen finns för storlekarna:
12,5mm, 14mm, 15mm, 16mm, 18mm, 20mm, 22mm, 40mm, 44mm och 45mm.

Mät dina fjädrar som bilden visare.

  • Maximum ytterdiameter: 99mm.
  • Minimum innerdiameter: 61mm. (57mm on request)
  • Maximum yttediameter för 110mm air cups: 89mm.

Steg 3. Installation på coilovers.

RIDE HEIGHT

På de flesta applikationer så bygger air cupen mellan 20-30mm i höjd. Koppen är ca 20mm tjock och sen kommer övre fjäderplattformen från coilovern på det som bygger ca 10mm till. Om det nu är tillräckligt med gänga kvar på dämparkroppen så är det inga problem att installera dina air cups. Har du inte tillräckligt med gänga kvar behöver du köpa kortare fjädrar. Minsta mått som du behöver är alltså ca 30mm.

Fjäderjustering

Lyftet som blir från air cupsen kräver att du har tillräckligt med rebound kvar på dina coilovers. Om du inte har tillräckligt kvar så kommer dämparen nå sitt yttersta läge (fullt utdragna) innan air cupsen lyft sina 50mm. Om du använder coiloverkitets standardfjädrar så bör det funka från början, men kör du hårdare fjädrar så kommer du förmodligen behöva använda hjälpfjädrar för att uppnå fullt lift.

Vad är rebound?

Rebound är kort förklarat fjädringsvägen mellan ride height och max utdraget läget. För mycket preload kommer minska rebound, så vi rekommenderar att sätta minimal preload om du ska köra air cups. Om du använder hårdare  fjädrar på ditt kit, så kan inte bilens vikt komprimera fjädrarna tillräckligt för att skapa tillräckligt med utrymme (rebound). Detta problem kan du då lösa genom att installera hjälpfjädrar.

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Produkter
Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

Från Isbil till Elmia - Linus Ljungs BMW E36 Coupe

När en BMW E36 Coupe 325 från 1994 rullade på en iskörning såg den ut att vara förlorad för alltid. Men för Linus Ljung från Köping blev bilen istället starten på ett projekt som skulle sträcka sig över flera år och resultera i en ombyggd bil med siktet inställt på Elmia-mässan påsken 2025.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord