Vad är en wastegate och hur fungerar den?

Vad är en wastegate och hur fungerar den?

I den här artikeln kommer vi att utforska både interna och externa wastegates, detaljerat förklara deras funktion och hur de installeras.

Vad är en wastegate?

En wastegate är en del av turbosystemet som reglerar laddtrycket och för att skydda motorn. Genom att hur den fungerar och vilka olika typer som finns kan du lära dig vad som fungerar bäst för din bil.

  1. Funktion:

    • Wastegates reglerar turboaggregatets laddtryck genom att låta avgaser passera bredvid turbinhuset på turbon. På så sätt miskar flödet genom turbon och man kan reglera hur mycket laddtryck den ska generera.
  2. Typer av wastegates:

    • Interna Wastegates: Integrerade i turboaggregatet och vanliga i de flesta fabriksturboaggregat på grund av deras kompakta storlek och kostnadseffektivitet.

      Letar du efter en intern wastegate? Då rekommenderar vi bland annat denna wastegate från Turbosmart som passar BorgWarner.

    • Externa Wastegates: Separata från turboaggregatet och föredras i trimmade bilar.  De erbjuder bättre precision i kontrollen av laddtrycksnivåer och anpassningsförmåga i olika typer av montage.

      Letar du efter en extern wastegate? Då rekommenderar vi bland annat denna Compgate40HP från Turbosmart.

Hur fungerar en wastegate?

Wastegates fungerar genom att reglera turboaggregatets snurr för att undvika överdrivet laddtryck. Detta gör man på följande sätt:

  1. Tryckaktivering:

    • Externa wastegates regleras av en tryckklocka som är styrs av trycket i insugsröret. Denna klocka öppnar eller stänger wastegaten baserat på laddtrycket.
    • Interna wastegates är inbyggda i turboaggregatets hus och fungerar på liknande sätt genom att reglera avgasflödet för att kontrollera turbinens rotationshastighet.
  2. Elektronisk kontroll:

    • Elektroniska wastegates, som styrs av motorstyrenheten (ECU), erbjuder förbättrad respons och noggrannhet. Dessa wastegates kan mer exakt kontrollera flödet för att upprätthålla optimalt laddtryck.
    • Genom att använda signaler från ECU:n kan elektroniska wastegates justera laddtrycket baserat på motorns nuvarande behov, vilket ger en mer anpassningsbar prestanda.
  3. Manuell och elektronisk styrning:

    • Manuella wastegates använder ett fjäderbelastad membran som öppnar ventilen när ett visst tryck uppnås. Det ger en mekanisk metod för att reglera laddtrycket.
    • Elektroniska wastegates ger en högre precision i laddtrycksregleringen genom att tillåta finjusteringar baserat på realtidsdata från ECU:n.

Skillnaden mellan intern och extern wastegate

När vi jämför interna och externa wastegates är det viktigt att förstå deras skilda vad som skiljer dessa åt:

  • Interna wastegates:

    1. Inbyggda i turboaggregatet vilket gör dem kompakta och kostnadseffektiva.
    2. Vanliga i de flesta fabriksturboaggregat på grund av deras integrerade natur.
    3. Generellt sett mindre och billigare än externa wastegates och har därför sämre förmåga att styra trycket.
    4. Enklare att installera jämfört med externa wastegates.
  • Externa wastegates:

    1. Separata från turboaggregatet vilket ger bättre kontroll över boostnivåer och anpassningsförmåga till olika uppställningar.
    2. Rekommenderas för effektiv laddtrycksreglering och är mycket värmetåliga, kapabla att motstå 800-1000°C utan problem.
    3. Kan hantera högre laddtrycksnivåer än interna wastegates och är ofta använda i trimmade bilar där mer precision i boostkontrollen är nödvändig.
    4. Bättre på att förhindra skenladd genom att låta överskott kringgå turboaggregatet. Det ger större flexibilitet och kontroll.

Hur installerar man en wastegate?

Att installera en wastegate skiljer sig lite beroende på vilken typ det är och hur det ser ut i motorrummet. En intern wastegate är ofta installerad från fabrik och vill man byta ut den mot en justerbar från t.ex. Turbosmart så är installationen enkel. Du tar bara bort den gamla och sätter dit den nya på samma ställe. Att montera en extern wastegate kräver dock lite mer eftertanke. Är nuvarande turbon utrustad med en intern wastegate så måste den först och främst pluggas. Sen behöver man ett grenrör med uttag för WGn och ahr grenröret inte det så måste det modifieras. En enxtern wastegate kräver alltså betydligt mer jobb för att monteras men ger även en betydligt bättre styrning av laddtrycket.

  • Välj rätt storlek på wastegate:

    • Storleken på wastegaten baseras på turboaggregatets storlek och det önskade laddtrycket. Större turboaggregat kan kräva större wastegates för att kunna avleda tillräckligt med avgasflöde och begränsa laddtryckettrycket.

Vanliga problem och lösningar

Att underhålla din wastegate på rätt sätt är avgörande för att den ska fungera optimalt. Här är några vanliga problem och lösningar relaterade till wastegates:

  • Missljud från turbo: Kan bero på att wastegaten arbetar under onormala förhållanden. Kontrollera efter eventuella läckor i luftintaget (från luftfilter systemet till insugningsröret) eller i avgasrören (från avgasgrenröret till slutröret i avgassystemet).
  • Felaktig laddtrycksnivå: Detta kan bero på restriktioner eller läckor i luftintaget eller avgasröret eller på felaktiga eller saknade signaler till wastegate eller VNT-aktuatorn. Kontrollera att alla slangar är ordentligt fästa och oskadade, och att eventuella solenoidventiler är intakta.

FAQs

Vad är syftet med en wastegate i en bil?

Wastegaten fungerar som en avlastningsventil för turbon i en bil. Den dirigerar en del av avgasflödet runt turbinhuset i turboaggregatet. Det begränsar mängden avgaser som driver turbinen och kontrollerar i sin tur turbons rotation och därmed laddtrycket. Det är alltså wastegaten som reglerar laddtrycket som turbon ger till motorn och utan den skulle turbon ladda fritt, s.k. Skenladd.

Hur kan man identifiera en defekt wastegate?

Om wastegaten inte fungerar som den ska kan man märka av ett flertal olika symptom. Vanliga tecken inkluderar ovanliga ljud från turbon, en märkbar minskning av motorns effekt, onormal rökutveckling från bilen, spår av olja i luftledningarna kring turboaggregatet, i laddluftkylaren eller i avgassystemet. Felkoder relaterade till laddtrycksnivån är också en indikation på att något inte står rätt till.

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord