
Krönika - V60 R-Design med ST XA Coilovers
ST Suspensions XA Coilovers – Den bästa uppgraderingen till min Volvo V60 T6 Recharge
Att köpa en ny bil är alltid en speciell känsla. När jag hämtade ut min Volvo V60 T6 Recharge -22 var det en bil som på pappret hade allt - kraft, komfort och modern hybridteknik. Men då vi jobbar mycket med uppgraderingar så tog inte lång tid innan jag insåg att det fanns en sak som kunde bli bättre: chassit.
Som hybrid är V60 med R-Design något högre än en vanlig V60 R-Design, vilket resulterar i en uppspänd och något obalanserad känsla i körupplevelsen. Över vägbulor känns det nästan som att bakdelen på bilen studsar upp vilket var något som störde mig. Efter den första vintern och dryga 500mil på vägarna stod det klart att en justering var nödvändig. Inte bara för att bilen skulle bli snyggare om den vore lite lägre utan även för komfortens skull. Lösningen? ST Suspensions XA Coilovers - och vilken förändring det blev! Precis vad denna bil behövde.
Rätt höjd för rätt chassi
Det första som märktes efter monteringen var hur bilen äntligen fick den höjd den förtjänade. Att sänka den gjorde att hela chassit kom mer till sin rätt och V60:ns linjer blev perfekt. Men det handlar inte bara om utseendet. Den förbättrade balansen gjorde omedelbar skillnad i körupplevelsen. Nu blev den mer direkt i körkänslan och problemet med att den studsade upp vid vägbulorna var nu som bortblåst!
Justerbar komfort och precision
En av de största fördelarna med ST Suspensions XA Coilovers är justeringsmöjligheterna. Att kunna ställa in hårdheten på dämparna ger full kontroll över bilens karaktär. För vardagskörning kan jag ha en inställning som är mer komfortabel än originalutförandet, medan jag vid mer inspirerad körning kan ställa på hårdheten för bättre väghållning och respons. Den här möjligheten gör att bilen aldrig känns tråkig trots sin höga tjänstevikt. Man anpassar helt enkelt bilen efter både humör och vägförhållanden.
Långresor utan kompromisser
En del kanske oroar sig för att en sänkt och mer sportigt inställd bil ska innebära sämre komfort på långresor. För att testa detta ordentligt tog vi i höstas en roadtrip till KW Suspension och ST Suspensions fabrik i Fichtenberg, 151mil enkel resa. Det var ett ultimat test och bilen skötte sig exemplariskt. Resan var både smidig och bekväm, utan några som helst kompromisser. Vi var då 4st vuxna som sträckkörde ner på ca 17timmar med ett stopp på båten mellan Rödby-Puttgarden vilket passade perfekt för en lunch. I övrig körde vi konstant och ingen klagade på varesig ont i rumpan eller rastlöshet. Faktum är att komforten upplevs som bättre än original, trots den sportigare inställningen.
Daglig körning med familjen
Bilen körs dagligen med både familj och min sambo, som egentligen är emot att sänka bilar. Det roliga är att även hon är riktigt nöjd med hur bilen upplevs. Trots den sportigare inställningen är komforten som tidigare nämt överraskande bra och bilens stabilitet och smidighet har gjort att även hon uppskattar uppgraderingen.
En uppgradering som förändrar bilen
Nu när bilen har gått ca 5300mil och jag har kört på ST Suspensions XA Coilovers under en längre tid kan jag med säkerhet säga att det är den bästa uppgradering jag gjort. Jag är ju såklart partisk i frågan men detta är något alla borde göra. Den ger bilen rätt höjd, bättre komfort, överlägsen väghållning och en körglädje som inte riktigt fanns där från början. För alla som äger en Volvo V60 T6 Recharge och känner att originalchassit lämnar något att önska så är detta lösningen.
Det enda som skulle kunna toppa denna sats är KW Suspensions Inox V3. Men då får man vara beredd på att hosta upp drygt det dubbla i inköp.
Tack för att du läste!
//Henrik, DDESIGN
Länk till produkten:
18267017 Coilovers ST XA ST Suspensions


Senast uppdaterad:
Publicerad: