Hur fungerar en frontpipe/downpipe?
En frontpipe/downpipe är avsedd att föra avgaserna vidare till avgassystemet efter att förbränningen har skett. Men frontpipes/downpipes som sitter original på bilen kan vara begränsande på grund av katalysatorer, en smal diameter och tighta böjar. Dessa faktorer påverkar flödet och därmed bilens effekt.
Katalysatorn som finns i frontpipe/downpipe är utformad för att minska utsläpp som kommer från motorn. Genom att använda ädelmetaller kan katalysatorn effektivt minska föroreningar genom att omvandla skadliga utsläpp som koldioxid och kväveoxid till mindre farliga ämnen.
Fördelarna med en frontpipe/downpipe
En eftermarknads-frontpipe/downpipe kan ge betydande fördelar för din bil. Genom att förbättra avgasflödet kan du förvänta dig mer effekt. En frontpipe/downpipe med högflödeskatalysator minskar motståndet i avgassystemet och ökar effekten från din motor. Detta leder till fler hästkrafter och vridmoment, vilket ger dig en mer effekt och ett tydligare ljud från din turbo.
En frontpipe/downpipe bidrar också till att minska turbolagg. Genom att avleda avgaserna bort från turbon snabbare kan en frontpipe/downpipe öka spooltiderna och förbättra turbons respons. Detta kan ge dig en snabbare acceleration och mer kraft vid högre varvtal.
En annan fördel med en eftermarknads-frontpipe/downpipe är att den ger din bil ett bättre ljud. När det finns mindre restriktioner efter turbon kommer "nerspoolning" från turbon att höras mer än orginal, viket ger dig det grymma spoolljudet många letar efter.
Om du letar efter en frontpipe/downpipe så rekommenderar vi Cobra Sport eller AirTec, här får du riktigt bra kvalitet och effekt till ett rimligt pris.
Skillnaden mellan en frontpipe och en downpipe
Vad är skillnaden mellan en frontpipe och en downpipe? Om man ska vara helt korrekt så är det ingen skillnad. Dessa två ord är egentligen olika termer för samma sak, då båda produkterna har samma funktion.
Varför man kallar dem olika saker är på grund av placeringen av röret i bilen. En frontpipe går aldrig ner och möter avgasröret då motorn sitter lägre ner. Därför kallar man en downpipe på exempelvis en Subaru BRZ för en frontpipe då röret aldrig går ner mot avgassystemet, men det är som sagt samma sak.
Vissa bilar har dock både downpipe och frontpipe. T.ex. en Nissan 200SX S13 som först har en kort downpipe från turbon som sedan skruvas ihop med en frontpipe som sträcker sig till katalysatorn.
Kan man besikta bilen med en de-cat (utan katalysator) frontpipe/downpipe?
Kort svar, nej. Din bil blir inte lagligt för vägbruk utan en katalysator. Detta är på grund av att avgaserna inte blir renade korrekt. Du kan dock klara besiktningen om du har kvar en katalysator i bilen, antingen med den som sitter i avgassystemet eller den i frontpipen/downpipen (om din bil får rätt avgasvärden). Vi rekommenderar dock inte att endast köra bilen på gata med en stycken katalysator.
Det finns dock ett alternativ till en de-cat lösning om du vill ha liknande prestande som en de-cat, denna lösning kallas för en sportkatlysator. En högflödeskatalysator eller sportkatalysator kommer oftast med 2-300 celler som flödar betydligt bättre än original. Vi rekommenderar mappning efter installation för att få perfekta värden på bilen.
Sammanfattning
En frontpipe/downpipe är en viktig del av bilens avgassystem, särskilt för turboladdade fordon. Den hjälper till att kontrollera utsläppen genom att minska temperaturen i avgasgaserna och tillåter motorn att fungera mer effektivt. Genom att installera en eftermarknads-frontpipe/downpipe kan du förbättra effekten och minska turbolagget. Kom ihåg att inte köpa en de-cat frontpipe/downpipe om du ska använda bilen i trafik.
Senast uppdaterad:
Publicerad: