Pinnbultskonvertering - Förenkla hjulbytet!
Går du i tankarna att byta till pinnbultar och muttrar istället för hjulbultar för att förenkla hjulbytena? Denna konvertering är väldigt vanlig på trackdaybilar för att förenkla hjulbyten och kontroll av bromsar när man är på en bandag. Denna modifiering av bilen kommer göra det betydligt enklare att framförallt hänga tillbaka hjulen då man får en automatisk styrning av pinnbultarna så fälgen hamnar rätt.
Här har vi skapat en guide som steg för steg tar dig genom bytet på ett korrekt sätt med åtdragningsmomenten som krävs!
Steg 1: Förbered att ta bort hjulet
Förbered allting för att lyfta bilen men lämna hjulen i kontakt med marken. I detta läget ska du bara lossa på hjulbultarna så dem inte sitter för hårt när du väl lyft upp bilen. Ta alltså inte bort dem helt!
Om du tar bort lätta aluminiumhjulbultar så rekommenderar vi att lossa dem för hand. En mutterknack kan användas för att ta bort hjulbultar i stål men om du inte har en så släpp även dessa för hand innan du lyfter fordonet.
Steg 2: Fälgcentreringsverktyg
Lyft upp bilen helt och palla under med pallbockar. Ta sedan bort hjulen helt. Vi rekommenderar att du använder et fälgcentreringsverktyg här för att minimera risken för skador på fälgen. Har du inget sådant verktyg så är det inget som är ett måste, framförallt inte efter att installationen av pinnbultar är klar!
Fälgcentreringsverktyg: BMW / VW / Mercedes 12x1.5 Verktyg Fälgcentrering Torque Solution
Steg 3: Rengöring
Nu är du i det perfekta läget att göra rent ordentligt. Använd en stålborste och gör rent anliggningsytan på navet där fälgen ligger emot.
Passa även på att göra så rent som möjligt i gängorna för hjulbultarna, det gör att Loctiten fäster bättre när du monterar pinnbultskonverteringen.
Steg 4: Blå Loctite
Installera alla nya pinnbultar på ett nav i taget. Börja med att applicera Blå Loctite på den korta delen som monteras i hubben.
Lägg endast Blå Loctite på den korta sidan av pinnbulten som gängas in i navet, detta håller bulten på plats när du lossar hjulmuttrarna. Applicera inte Loctite på den långa sidan av pinnbulten, annars blir det extremt svårt att ta bort hjulmuttrarna!
Steg 5: Gänga in pinnbultarna förhand
Gänga in alla bultar för hand och se till att bultens gängor går lätt. Går det för tungt så dubbelkolla så du inte har skit kvar eller skadade gängor.
Om kragen på pinnbulten inte går igenom hålet på skivan så den når hubben bör du kolla om det finns andra pinnbultar med smalare krage. Den behöver låsa mot hubben och inte mot skivan.
Steg 6: Åtdragningsmoment
Dra åt alla pinnbultar till 15Nm.
Detta steg kan kräva att en kompis håller ner bromspedalen medan du drar åt bultarna.
Steg 7: Upprepa
Upprepa steg fyra, fem och sex på de återstående hjulen.Steg 9: Montera hjulen
Installera alla fyra hjulen på fordonet och dra åt alla hjulmuttrar till det korrekta momentet som anges av biltillverkaren. Det brukar vara runt 110-140Nm
Steg 10: Färdig!
Din installation av Pinnbultskonverteringskitet är nu färdig!
Pinnbultskonvertering - Förenkla hjulbytet!
Går du i tankarna att byta till pinnbultar och muttrar istället för hjulbultar för att förenkla hjulbytena? Denna konvertering är väldigt vanlig på trackdaybilar för att förenkla hjulbyten och kontroll av bromsar när man är på en bandag. Denna modifiering av bilen kommer göra det betydligt enklare att framförallt hänga tillbaka hjulen då man får en automatisk styrning av pinnbultarna så fälgen hamnar rätt.
Här har vi skapat en guide som steg för steg tar dig genom bytet på ett korrekt sätt med åtdragningsmomenten som krävs!
Steg 1: Förbered att ta bort hjulet
Förbered allting för att lyfta bilen men lämna hjulen i kontakt med marken. I detta läget ska du bara lossa på hjulbultarna så dem inte sitter för hårt när du väl lyft upp bilen. Ta alltså inte bort dem helt!
Om du tar bort lätta aluminiumhjulbultar så rekommenderar vi att lossa dem för hand. En mutterknack kan användas för att ta bort hjulbultar i stål men om du inte har en så släpp även dessa för hand innan du lyfter fordonet.
Steg 2: Fälgcentreringsverktyg
Lyft upp bilen helt och palla under med pallbockar. Ta sedan bort hjulen helt. Vi rekommenderar att du använder et fälgcentreringsverktyg här för att minimera risken för skador på fälgen. Har du inget sådant verktyg så är det inget som är ett måste, framförallt inte efter att installationen av pinnbultar är klar!
Fälgcentreringsverktyg: BMW / VW / Mercedes 12x1.5 Verktyg Fälgcentrering Torque Solution
Steg 3: Rengöring
Nu är du i det perfekta läget att göra rent ordentligt. Använd en stålborste och gör rent anliggningsytan på navet där fälgen ligger emot.
Passa även på att göra så rent som möjligt i gängorna för hjulbultarna, det gör att Loctiten fäster bättre när du monterar pinnbultskonverteringen.
Steg 4: Blå Loctite
Installera alla nya pinnbultar på ett nav i taget. Börja med att applicera Blå Loctite på den korta delen som monteras i hubben.
Lägg endast Blå Loctite på den korta sidan av pinnbulten som gängas in i navet, detta håller bulten på plats när du lossar hjulmuttrarna. Applicera inte Loctite på den långa sidan av pinnbulten, annars blir det extremt svårt att ta bort hjulmuttrarna!
Steg 5: Gänga in pinnbultarna förhand
Gänga in alla bultar för hand och se till att bultens gängor går lätt. Går det för tungt så dubbelkolla så du inte har skit kvar eller skadade gängor.
Om kragen på pinnbulten inte går igenom hålet på skivan så den når hubben bör du kolla om det finns andra pinnbultar med smalare krage. Den behöver låsa mot hubben och inte mot skivan.
Steg 6: Åtdragningsmoment
Dra åt alla pinnbultar till 15Nm.
Detta steg kan kräva att en kompis håller ner bromspedalen medan du drar åt bultarna.
Steg 7: Upprepa
Upprepa steg fyra, fem och sex på de återstående hjulen.Steg 9: Montera hjulen
Installera alla fyra hjulen på fordonet och dra åt alla hjulmuttrar till det korrekta momentet som anges av biltillverkaren. Det brukar vara runt 110-140Nm
Steg 10: Färdig!
Din installation av Pinnbultskonverteringskitet är nu färdig!
Att konvertera från hjulbult till pinnbult och mutter är något vi på DDESIGN verkligen rekommenderar. Det förenklar inte bara när du ska göra hjulbyten utan ger även en snygg och racinginspirerad look. Så även om du inte kör bana varje helg utan hellre åker på bilutställning är detta en snygg uppdatering. Även om de såklart gör sig bäst på trackday- / tävlingsbilen där de verkligen kommer till användning varje gång du ska kontrollera något som är bakom hjulen. Det kan vara allt ifrån bromsar till justering av stötdämpare och chassistag. Oavsett vad du ska komma åt så kommer mekanikern vara glad varje gång hjulet ska på plats igen och man kan styra in det på hubben igen.
Länkar till produkter:
Senast uppdaterad:
Publicerad: