Köpguide - Exedy Kopplingskit

Köpguide - Exedy Kopplingskit

Vilket kopplingskit passar dig och din bil? Här förklarar vi Exedys olika kopplingskit.

Vilken koppling ska jag välja?

Läs denna guide för att få mer insikt i Exedys urval av kopplingar

Exedy är en tillverkare av kopplingar som funnits sedan 1923. Då gick dom under varumärket Daikin Clutch vars mål var att förse världen med kvalitativa delar. Idag är Exedy en av världens största tillverkare av kopplingar och deras produkter sitter i många bilar från fabrik. Det gör att oavsett vilken koppling du väljer så vet du att du får en koppling av bästa kvalitet med många timmars R&D bakom.

Exedy har ett brett urval av kopplingar till de flesta modeller på marknaden. I sortimentet hittar man allt från utbyteskopplingar som motsvarar original till flerskiviga kolfiberkopplingar med dom högsta serierna inom racingen som användningsområde! I denna guide kommer du kunna läsa mer om de olika varianterna så du själv kan bilda en uppfattning om vilken koppling du bö r välja till din bil för att få ut det mesta av den!

I denna guide kommer vi använda oss av nummer på en 10-gradig skala som visar mått motsvarande 5st olika kriterier. Denna lista kommer i slutet av förklaringen av kopplingarna för att du enkelt ska se hur kopplingen är att köra med.
Nedan följer en lista över dessa kriterier och vad siffran efter betyder:

  • Vridmomentstålighet: 1 motsvarar Lågt och 10 motsvarar Högt
  • Respons vid varvtalsökning: 1 motsvarar Långsam och 10 motsvarar Snabbt
  • Respons vid Växling: 1 motsvarar Dålig och 10 motsvarar Bra
  • Dragläge: 1 motsvarar Svår och Huggig och 10 motsvarar Lätt likt original
  • Känsla i Pedalen: 1 motsvarar Tung och 10 motsvarar Lätt likt original

Single Series

Vi börjar med den koppling som är mest lik original av Exedys Racing-kopplingar. Det är Steg 1 Organisk, den ingår i en serie av 4st kopplingar som är avsedda för att köras tillsammans med original eller ett lättat svänghjul. I dessa kit ingår inte svänghjul om inte annat uppges.

Steg 1 är den kopplingen som säljs mest. Det är en perfekt uppgradering för dig som börjat trimma motorn lätt men fortfarande vill ha en koppling som är lättkörd i alla lägen. Här använder man en organisk lamell som ger en lättkörd känsla och en mjuk övergång när du ska åka iväg. Känslan är väldigt lik en originalkoppling men med något tyngre (Läs "lite") pedal på grund av den något hårdare tryckplattan. Detta för att vridtåligheten ska vara ca 30% bättre än en originalkoppling
Denna koppling passar bäst för gatkörning och lättare trackdays på lätt trimmade bilar.

  • Vridmomentstålighet: 6
  • Respons vid varvtalsökning: 5
  • Respons vid växling: 5
  • Dragläge: 9
  • Känsla i pedalen: 8

Lamellmaterial: Organisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Steg 2 Sport är kopplingen för dig som kör lite hårdare med din bil. Den har en Cerametallisk lamell som ökar vridtåligheten med ca 40% jämfört med original. Denna lamell gör att den blir något mer huggig vid dragläge om man jämför med Steg 1. Det är dock fortfarande en ganska lättkörd koppling som har en lite tyngre känsla i pedalen som Steg 1 vad det gäller tröghet. Då denna koppling är ca 10% lättare än en originalkoppling så får man en lite mer responsiv motor och växlingarna känns mer distinkta då motorn kommer igång snabbt igen.

Denna koppling passar bra till Bana, Drifting , Drag och Rally

  • Vridmomentstålighet: 7
  • Respons vid varvtalsökning: 5
  • Respons vid växling: 6
  • Dragläge: 7
  • Känsla i pedalen: 6

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Steg 2 Racing använder samma tryckplatta som Steg 2 Sport. Här har man dock tagit fram en lamell som mycket tunnare vilket gör att den är mycket lättare. En lättare koppling sänker den roterande massan i motorn vilket gör att den blir mer varvvillig och anpassar sig snabbare till det du utsätter den för. Detta gör att växlingarna kommer sitta bättre och känslan kommer vara mer precis. Nackdelen med det är att den blir mer svårkörd vid starter då den blir huggig och man måste vara beredd med gas för att köra iväg. Men vid bankörning är det full gas direkt som gäller vilket gör denna koppling perfekt för ändamålet!

Denna koppling passar bra till Trackday och Racing på bana

  • Vridmomentstålighet: 7
  • Respons vid varvtalsökning: 5
  • Respons vid växling: 7
  • Dragläge: 6
  • Känsla i pedalen: 6

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Denna koppling är, precis som det låter, avsedd för action i skogarna. Specifikt framtagen för att passa den typiska Grupp-N bilen som körs hårt i skogen med en motor med mycket vrid. Den är testad för att ha en lång livslängd för att du ska ha en pålitlig bil där du vet att du kan ge järnet i alla situationer.

Denna koppling passar bra till Rally (Grupp-N)

  • Vridmomentstålighet: 8
  • Respons vid varvtalsökning: 5
  • Respons vid växling: 6
  • Dragläge: 7
  • Känsla i pedalen: 6

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Hyper Series

Hyper Series är en serie av kopplingar med högsta möjliga prestanda för ändamålen. Detta är kompletta kopplingar med svänghjul och där tryckplattorna är gjorda i aluminium. Fördelen med en tryckplatta i aluminium är att man inte får något som helst flex i den. Detta ger en distinkt känsla och det du gör med pedalen märks direkt på kopplingen. Ytterligare en fördel är såklart vikten, sänkt vikt ger en motor som är mer responsiv!
Hyper Series finns i både som enkellamell och som flerskiviga varianter. Nedan följer de olika typerna.

Hyper Single är utvecklad för att ge trimmade bilar, som inte riktigt är upp på effekterna som kräver en flerskivig koppling, en lätt och väldigt responsiv koppling. Precis som på de flerskiviga alternativen använder man en tryckplatta i aluminium som ger en riktigt distinkt känsla i pedalen då inget flex kan uppstå. Lamellen är fjädrad, 6-puckad och med friktionsytor av cerametalliskt material vilket ger ett bra grepp och vridtålighet mot det lätta svänghjulet som är tillverkat i Cr-Mo. 
Då satserna säljs kompletta så kontrolleras koppling och svänghjul noga för att garanteras att dom matchar varandra perfekt. Detta för att du med enkelhet ska kunna montera kitet på din bil och få optimal känsla.
Vikten på dessa kit är ca 20-30% lägre än original vilket gör att du märker stor skillnad i respons. Detta gör även att den blir lite svårare att starta med vilket gör att den lämpar sig bäst för olika aktiviteter på bana. Vi har dock ett flertal kunder som kör denna koppling på gata med gott resultat också.

Denna koppling passar bra till Bana, Drifting och Drag

  • Vridmomentstålighet: 8
  • Respons vid varvtalsökning: 7
  • Respons vid växling: 7
  • Dragläge: 7
  • Känsla i pedalen: 7

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Hyper Single VF är en nyutvecklad koppling hos Exedy som verkligen visar deras kreativitet och kunskap inom området. Här har man tagit fram en koppling som ska tåla mycket vrid men fortfarande vara väldigt lättkörd. Det har man lyckats med genom att göra en lamell med både Organiska och Cerametalliska friktionsytor. Där av "VF" - Various Friction! De organiska delarna sitter på deras patenterade "kudde" vilket är en fjädrande del på lamellen. Det gör att denna del börjar greppa mot tryckplattan först för att ge en mjuk övergång innan de metalliska ytorna tar i. När du väl släppt upp kopplingen helt så har den vridtåligheten av en metallisk lamell. Det bästa av två världar helt enkelt!

Denna koppling passar bra till Gata och Trackdays

  • Vridmomentstålighet: 8
  • Respons vid varvtalsökning: 7
  • Respons vid växling: 6
  • Dragläge: 10
  • Känsla i pedalen: 9

Lamellmaterial: Cerametallisk / Organisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Hyper Multi är kopplingar framtagna för att tåla extrema effekter. Denna koppling finns i 2st olika varianter, antingen 2st (Twin) eller 3st (Triple) lameller. Båda dessa är riktiga vridmonster som klarar av väldigt mycket effekt. Twin är något lättare och mer responsiv medan Triple är något tyngre men klarar mer effekt. Twin är dessutom lite snällare mot drivlinan med sina fjädrade lameller medans Triple är något aggressivare med solida lameller. 
När man kommer upp på kopplingar med fler lameller så får man räkna med lite oljud vid urkopplat läge. Anledningen till det är att lameller ligger och skallrar en aning men tystnar när man läggar an igen. Exedy har löst det med självcentrerande mellanskivor som minskar detta ljud något jämfört med konkurrenters.
Fördelen med en flerskivig koppling är att man får en ganska lättmanövrerad pedal, den blir inte lika tung som singelkopplingar som ska ta mycket effekt. Däremot så kan dom vara lite känsliga när det gäller dragläge men är oftast något man lär sig snabbt.

Twin:

Denna koppling passar bra till Gata, Bana, Drifting och Drag.

  • Vridmomentstålighet: 9
  • Respons vid varvtalsökning: 8
  • Respons vid växling: 6
  • Dragläge: 7
  • Känsla i pedalen: 8

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Ja

Triple:

Denna koppling passar bra till Gata, Bana, Drifting och Drag.

  • Vridmomentstålighet: 10
  • Respons vid varvtalsökning: 7
  • Respons vid växling: 4
  • Dragläge: 5
  • Känsla i pedalen: 8

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Nej
Oljud vid Frikoppling: Ja

Compe-R och Compe-D är riktiga Racing-kopplingar. Här har man inte tummat på något utan man har gjort allt för att få en så lätt koppling som möjligt som klarar stora påfrestningar under långa körperioder. DÅ kopplingen är så lätt så får man väldigt bra respons i motorn och framförallt vid växlingar. Här är det inga fördröjningar, allt sker precis när du vill!
Skillnaden på Compe-R och och Compe-D är lamellcentrumen, "R" står för Rigid (ofjädrad) och "D" står för Dampened (fjädrad). Compe-R som har solida lameller blir således en ännu mer responsiv koppling men som är lite svårare att starta med och Compe-D blir lite smidigare vid dragläge och skyddar drivlinan lite mer från stötar och vibrationer från motorn.

Compe-R

Denna koppling passar bra till Bana och Racing

  • Vridmomentstålighet: 9
  • Respons vid varvtalsökning: 10
  • Respons vid växling:8
  • Dragläge: 6
  • Känsla i pedalen: 7

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Nej
Oljud vid Frikoppling: Ja

Compe-D

Denna koppling passar bra till Drifting, Bana och Gymkhana

  • Vridmomentstålighet: 9
  • Respons vid varvtalsökning: 10
  • Respons vid växling:7
  • Dragläge: 6
  • Känsla i pedalen: 7

Lamellmaterial: Cerametallisk
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Ja

1995 var Exedy Ferraris leverantör av kopplingar i motorsportens högsta serie, Formel 1! Under denna period tog man fram en koppling med kolfiberlameller för att få fram bästa möjliga egenskaper ur kopplingen. Denna typ av koppling finns nu tillgänglig för allmänheten genom Exedys Carbon-D samt Carbon-R. 
Det finns många fördelar med kolfiber som material i lamellerna. Många tänker direkt på vikten, och det är självklart en av fördelarna. En kolfiberlamell väger ungefär 1/3-del av vad en motsvarande metallisk lamell skulle göra. Det gör att man för en väldigt responsiv koppling med minimal totalvikt. Ytterligare en fördel är hållbarheten, den slits nämligen inte lika snabbt och håller därför ungefär dubbla livstiden av en metallisk lamell. Sist men inte minst så bakas dom i ca 2000°C vilket gör att dom står emot extremt hög värme. Det gör att materialet bara expanderar 1/20-del av vad en metallisk lamell gör och därför märker man ingen skillnad alls på känslan i kopplingen oavsett temperatur!
Carbon-D finns i två stycken olika utföranden. Antingen som singellamell eller som Twin. Nedan följer fördelarna med respektive koppling:

Single:

Denna koppling passar bra till Gata och Bana

  • Vridmomentstålighet: 6
  • Respons vid varvtalsökning: 7
  • Respons vid växling:9
  • Dragläge: 10
  • Känsla i pedalen: 9

Lamellmaterial: Carbon
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Nej

Twin:

Denna koppling passar bra till Gata och Bana

  • Vridmomentstålighet: 9
  • Respons vid varvtalsökning: 7
  • Respons vid växling: 8
  • Dragläge: 10
  • Känsla i pedalen: 9

Lamellmaterial: Carbon
Fjädrad Lamell: Ja
Oljud vid Frikoppling: Ja

Carbon-R är samma typ av koppling som Carbon-D men här har man ett fast centrum på lamellerna vilket gör en väldigt distinkt koppling! Här har vi den ultimata kopplingen som tål att användas både på Bana och i extrema förhållanden på bana.
Fördelarna är som tidigare nämnt många fler än bara vikten. Vikten är dock något att skryta med, jämför man en Nissan R32-koppling så väger Carbon-R Triple endast hälften av vad originalkopplingen gör. Det gör att man kan tänka sig skillnaden i varvvillighet i motorn!

Carbon-R finns i 3st olika varianter, Single, Twin och Triple

Single:

Denna koppling passar bra till Gata och Bana

  • Vridmomentstålighet: 6
  • Respons vid varvtalsökning: 8
  • Respons vid växling: 10
  • Dragläge: 9
  • Känsla i pedalen: 7

Lamellmaterial: Carbon
Fjädrad Lamell: Nej
Oljud vid Frikoppling: Nej

Twin:

Denna koppling passar bra till Gata och Bana

  • Vridmomentstålighet: 8
  • Respons vid varvtalsökning: 10
  • Respons vid växling: 10
  • Dragläge: 9
  • Känsla i pedalen: 7

Lamellmaterial: Carbon
Fjädrad Lamell: Nej
Oljud vid Frikoppling: Ja

Triple:

Denna koppling passar bra till Gata och Bana

  • Vridmomentstålighet: 10
  • Respons vid varvtalsökning: 9
  • Respons vid växling: 9
  • Dragläge: 9
  • Känsla i pedalen: 7

Lamellmaterial: Carbon
Fjädrad Lamell: Nej
Oljud vid Frikoppling: Ja

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord