Hur fungerar luftkompressorer?
Kompressorn fungerar i stort sett som en vanlig luftpump. Dess uppgift är att dra in luft utifrån, pumpa upp denna luft och skicka den vidare till din lufttank. Din lufttank kommer att lagra den komprimerade luften tills du är redo att höja upp din bil. Vid det här tillfället går den komprimerade luften in i ditt fördelningsblock och vidare till varje luftbälg.
När din lufttank har fyllts till önskat tryck skickar den en signal till din kompressor att stänga av. När din lufttank når ett visst minimumtryck kommer dina kompressorer att starta igen och tillföra mer luft till din tank genom luftledningen. I många fall kommer du att höra kompressorerna slås på när du startar systemet och sedan stängas av efter en minut eller så när tanken är fylld.
Vilken typ av kompressor ska jag välja?
När du väljer en luftkompressor finns det flera faktorer att överväga. En viktig faktor är kompressorns effektivitet eller "duty cycle". Duty cycle definierar hur länge kompressorn kan fungera under belastning (högt tryck) jämfört med tiden när den fungerar utan belastning (lågt tryck). En kompressor med en "100% duty cycle" kan användas kontinuerligt, även under belastning. En kompressor med en "50% duty cycle" kan bara användas under belastning hälften av tiden.
Det betyder att en kompressor med 50% duty cycle som körs i totalt 10 minuter bör vara på i maximalt 5 minuter och vara avstängd i 5 minuter. Om en 50% kompressor körs konstant, som en 100% kompressor, kommer den att arbeta för hårt, överhettas och livslängden kommer att minska avsevärt. Om du planerar att använda din luftfjädring under långa perioder, som vid en bilsutställning, kan det vara värt att investera i en kompressor med högre duty cycle.
En annan viktig faktor att överväga är kompressorns "CFM" (Cubic Feet per Minute) - hastighet. CFM beskriver hur mycket luft kompressorn kan fylla vid en viss psi (pounds per square inch). En kompressor kan till exempel flöda 4 CFM vid 0 psi tanktryck, men vid 100 psi tanktryck kan kompressorn bara flöda 2 CFM eftersom det ökade tanktrycket gör att kompressorn måste arbeta hårdare. En högre CFM innebär en snabbare fyllning av din tank. Det är dock viktigt att komma ihåg att högre CFM oftast innebär en högre ljudnivå från kompressorn.
Välja rätt kompressor handlar om att hitta rätt balans mellan duty cycle och CFM. Det är också viktigt att välja en pålitlig kompressor från en pålitlig tillverkare som VIAIR för att undvika störningar och problem längre fram. Genom att investera i en högkvalitativ kompressor kan du vara säker på att din luftfjädring kommer att fungera smidigt och pålitligt under lång tid framöver.
Hur vet jag om min kompressor är trasig?
En dålig luftfkompressor kan orsaka att hela ditt system fungerar felaktigt eller inte fungerar alls. Eftersom kompressorn är hjärtat i ditt system kommer du inte att ha någon luft att överföra till dina bälgar utan den. Här är några symtom på en dålig eller felaktig kompressor.
- Fordonet höjer inte till den angivna höjden - Din kompressor är det som möjliggör att du kan fylla dina bälgar. Om din kompressor är felaktig kommer du inte kunna fylla dina bälgar.
- Överdrivet oljud vid drift - Om du märker att din kompressor gör konstiga ljud när den arbetar, utöver dess normala driftsljud, bör du inspektera den för skador.
- Kompressorn slås inte på - I ett mer uppenbart scenario, om din kompressor inte slås på och du har uteslutit elektriska problem, behöver din kompressor bytas ut.
Det är viktigt att välja kvalitativa produkter när du bygger luftfjädring. En "billigare" kompressor kan leda till problem och fel längre fram då delar ofta börjar gå sönder på dessa. När det gäller luftfjädringskompressorer rekommenderar vi på DDESIGN VIAIR kompressorer. VIAIR är ett av de ledande varumärkena inom kompressorer och luftkomponenter i branschen. Vi erbjuder bland annat VIAIRs dubbla 485C kompressorer i ett smidigt kit för att se till att din luftfjädring fungerar snabbt och effektivt.
Senast uppdaterad:
Publicerad: