Vad är en kompressor?
För att förstå hur en kompressor fungerar är det viktigt att ha en grundläggande förståelse för hur en förbränningsmotor fungerar. En förbränningsmotor fungerar genom att luft och bränsle blandas i en förbränningskammare och antänds av en gnista från ett tändstift. När bränslet antänds genereras en explosion som trycker kolven nedåt och skapar rörelseenergi som sedan överförs vidare till hjulen genom ett flertal komponenter.
För att öka effekten hos en förbränningsmotor kan man öka mängden bränsle och luft som kommer in i förbränningskammaren. En kompressor är en enhet som hjälper till med detta genom att pressa in mer luft i förbränningskammaren än vad som skulle vara möjligt med en sugmotor, alltså en motor utan överladd. Genom att öka mängden luft i förbränningskammaren kan mer bränsle tillsättas, vilket i sin tur skapar en större explosion och därmed mer kraft och prestanda.
Typer av kompressorer
Det finns flera olika typer av kompressorer, var och en med sina egna unika egenskaper och fördelar. Här är en översikt över de vanligaste typerna av kompressorer:
Roots-kompressorer
En av de äldsta och mest kända typerna av kompressorer är Roots-kompressorn. Roots-kompressorn använder två roterande lameller som pressar in luft i förbränningskammaren. Denna typ av kompressor ger en snabb och kraftfull luftkomprimering, vilket resulterar i en omedelbar kraftökning. Roots-kompressorer är också kända för sitt karakteristiska ljud och är populära i muskelbilar och hot rods.
Om du söker en Roots kompressor kan vi starkt rekommendera produkter från Edelbrock.
Skruv-kompressorer
Twin-screw-kompressorer fungerar genom att dra in luft genom två skruvformade rotorer som vrider sig bredvid varandra. Denna typ av kompressor ger en jämn och kontrollerad luftkomprimering och är effektiv vid låga och mellanvarvtal. Twin-screw-kompressorer är vanligt förekommande i sportbilar och prestandabilar.
Centrifugal-kompressorer
Centrifugal-kompressorer fungerar genom att en impeller snurrar med mycket höga varvtal och drar in luft i en kompressorkammare. Luften komprimeras och trycks ut i förbränningskammaren. Centrifugal-kompressorer ger en gradvis ökning av kraften med ökande varvtal och är populära i sportbilar och racingbilar.
Om du letar efter en centrifugal kompressor rekommenderar vi bland annat denna kompressor från Rotex. Den passar till ett flertal olika byggen och klara upp till 600hk.
Fördelar med kompressorer
Att installera en kompressor i din bil kan ge flera fördelar. Här är några av de främsta fördelarna med kompressorer:
Ökad effekt
Den mest uppenbara fördelen med en kompressor är den ökade effekten. Genom att öka mängden luft som kommer in i förbränningskammaren kan en kompressor ge betydligt mer effekt och acceleration till din bil. Detta gör kompressorer till en populär uppgradering för dig som vill trimma eller köra tävlingar.
Omedelbar respons
En annan fördel med kompressorer är den omedelbara responsen. Till skillnad från turbo, som kan ha en viss fördröjning innan de bygger upp trycket, ger kompressorer omedelbar respons vid varje varvtal. Detta gör så att du kan få tillgång till mer kraft när som helst, vilket kan vara särskilt användbart vid bankörning och vid behov av snabb acceleration.
Enkel installation
En annan fördel med kompressorer är att de är relativt enkla att installera. De kan vanligtvis monteras på befintliga motorer utan att behöva göra stora ändringar. Ofta kommer också kompressor-kiten med alla delar du behöver för att genomföra en korrekt installation.
Nackdelar med kompressorer
Även om kompressorer har många fördelar finns det också några nackdelar att överväga. Här är några av de vanligaste nackdelarna med kompressorer:
Ökad vikt och komplexitet
Eftersom kompressorer är en extra enhet som måste monteras på motorn, ökar de vikten och komplexiteten på fordonet. Detta påverkar viktfördelningen vilket kommer ha en viss påverkan på prestanda och väghållningen. Dessutom behöver kompressorer extra underhåll och service för att hålla dem i gott skick, detta i form av kompressorolja och ibland remhjul.
Högre kostnad
Kompressorer kan vara dyrare än andra uppgraderingar så som turbo. Kostnaden för en kompressor kan variera beroende på märke, modell och typ av fordon. Eftersom de flesta kompressorerna kommer i kit, är det viktigt att jämföra priset på kompressorkitet mot ett komplett turbokit (med intercooler, rör och andra tillbehör) då endast en turbo kommer att vara billigare.
Motorproblem
Eftersom kompressorer lägger till extra tryck och belastning på motorn så det kan skapa motorproblem. Det är viktigt att se till att motorn är i gott skick och kan hantera den extra belastningen som kompressorn genererar. Dessutom kan felaktig installation eller felaktig användning av kompressorn leda till mekaniska problem och skador på motorn.
Sammanfattning
Kompressorer är en populär uppgradering för dig som söker ökad kraft och prestanda. Genom att öka mängden luft som kommer in i förbränningskammaren ger kompressorer mer effekt. Det finns olika typer av kompressorer att välja mellan så som Roots, twin-screw och centrifugal kompressorer, var och en med sina egna unika egenskaper och fördelar.
Det är viktigt att överväga både fördelarna och nackdelarna med kompressorer innan man bestämmer sig för att installera en. Kompressorer kan ge omedelbar kraft och prestanda. Samtidigt kan de öka vikten och skapa motorproblem.
Om du är intresserad av att installera en kompressor på din bil är det alltid bäst att kontakta vår kundtjänst. Vi kan ge dig råd och vägledning baserat på din specifika bilmodell och dina prestandamål.
Senast uppdaterad:
Publicerad: