Hur bygger man luftfjädring på bilen?

Hur bygger man luftfjädring på bilen?

Att hitta rätt delar för att bygga luftfjädring kan vara komplicerat. Därför har vi gjort denna guide för att hjälpa dig hitta det du behöver för att bygga ett komplett luftkit på din bil.

Vad är luftfjädring?

Luftfjädring är ett system som använder lufttryck för att justera bilens fjädring och därmed ändra dess höjd. Detta görs genom att använda ett system bestående av en kompressor, en lufttank, ventiler, fjäderben, slangar och ett styrsystem. Genom att öka eller minska lufttrycket i bälgarna kan föraren enkelt justera bilens höjd och därmed förändra looken.

Vill du veta vad som är skillnaden mellan luftfjädring och coilovers? Läs då denna guide "Luftfjädring eller Coilovers, vad ska jag välja?".

Vad krävs för att installera luftfjädring?

Att installera luftfjädring på din bil kräver några grundläggande komponenter och lite arbete. Här är de viktigaste komponenterna som behövs för att installera luftfjädring:

1. Luftkompressor

En luftkompressor är hjärtat i systemet. Den används för att fylla lufttanken med tryckluft som sedan används för att justera bälgarna. Det finns olika typer av luftkompressorer att välja mellan den största skillnaden mellan dem är hur mycket luft dem kan pumpa till tanken. Här är regeln att ju högre siffran är på kompresson desto mer kan den pumpa. En Viair 444C kan därmed pumpa mycket mindre luft per minut än vad en Viair 485C kan.

2. Lufttank

Lufttanken fungerar som en reservoar för tryckluften och används för att lagra luft som sedan används för att justera bälgarna. Storleken på lufttanken kan variera beroende på dina behov och preferenser. Vi rekommenderar att alltid börja med en 15-literstank och en Viar 444C för att sedan kunna uppgradera om du tycker att det behövs.

3. Fjäderben

Fjäderbenen är själva "fjädrarna" i systemet. De ersätter de traditionella fjädrarna med bälgar och en dämpare istället för att justera bilens höjd och fjädring. Fjäderben finns i olika modeller och storlekar för att passa olika bilar och körförhållanden. Vi rekommenderar att välja fjäderben från Air Lift Performance om det finns till din bilmodell.

4. Ventiler och slangar

Ventiler och slangar används för att reglera luftflödet mellan lufttanken och bälgarna. De styrs av ett styrsystem och gör det möjligt att justera bilens höjd genom att öka eller minska lufttrycket i bälgarna. Hur mycket slang du behöver till din bil är svårt att säga, men tänk på att det är alltid bra att ha slang över än för lite.

5. Styrsystem

Styrsystemet är hjärnan i systemet och används för att styra kompressor, ventiler och flödet. Den kan ställas in för att automatiskt justera bilens höjd baserat på förprogrammerade inställningar eller manuellt styras av föraren. Som nybörjare rekommenderar vi alltid Air Lift Performance 3P. 3P är ett "baskit" med det viktigaste som du behöver för att kunna höja och sänka bilen automatiskt utan att behöva göra detta manuellt. Det bästa med 3P är att du senare kan uppgradera det till Air Lift Performance 3H genom att endast köpa höjdsensorerna. Detta gör så att du kan enkelt bara sätta en höjd och låta bilen sköta resten höjden automatiskt, perfekt för dig som ofta kör med tungt släp, fullt bagageutrymme eller ofta har passagerare bak.

Fjäderben

Installation av luftfjädring

Installationen av luftfjädring kan variera beroende på bilmodell och befintligt fjädring. Det är därför viktigt att följa tillverkarens instruktioner och om nödvändigt söka hjälp av en mekaniker. Här är några allmänna steg som kan ingå i installationen av luftfjädring:

1. Demontering av befintlig fjädring

Först måste den befintliga fjädringen demonteras för att ge plats åt de nya fjäderbenen. Detta innebär att ta bort fjäderben eller andra delar av den befintliga fjädringen.

2. Installation av fjäderben

När den befintliga fjädringen har demonterats kan fjäderbenen installeras. Detta kan kräva vissa anpassningar och modifieringar av bilens chassi.

3. Montering av luftkompressor och lufttank

Luftkompressorn och lufttanken måste monteras på ett lämpligt ställe i bilen. Detta kan innebära att göra vissa ändringar i bilens bagageutrymme för att få plats för dessa.

4. Installation av ventiler och slangar

Ventiler och slangar måste installeras för att ansluta lufttanken till fjäderbenen. Dessa komponenter måste placeras på ett sätt som möjliggör en korrekt reglering av lufttrycket i bälgarna.

5. Anslutning till styrsystemet

Styrsystemet måste anslutas till luftkompressorn, ventiler och fjäderben för att kunna styra luftfjädringen. Detta görs vanligtvis med hjälp av kablar och kontakter som ingår i kitet om du har köpt exempelvis ett 3P-system.

6. Testning och justering

Efter installationen måste luftfjädringen testas och justeras för att säkerställa att det fungerar korrekt. Detta kan inkludera att justera lufttrycket i bälgarna och testa systemets respons vid tömmning och fyllda bälgar. Har du några problem med detta kan du enkelt kontakta oss för vägledning via chatt eller kundtjänst.

Sänk bil med luftfjädring

Avslutande tankar

Luftfjädring är en spännande teknik som kan förbättra din komfort och ge din bil en riktigt grym stance. Innan du bestämmer dig för att installera luftfjädring på din bil, se till att göra din forskning, överväga dina behov och preferenser. Med rätt installation och underhåll kan luftfjädring ge dig en riktig bekväm bil som du enkelt kan reglera höjden på.

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Guider
Hur mycket effekt får du med ett K&N luftfilter?

Hur mycket effekt får du med ett K&N luftfilter?

Ett K&N luftfilterkit är en av de populäraste uppgraderingarna på marknaden. Med dokumenterade effektökningar på upp till 15-25hk och en installationstid på under en timme är det en kostnadseffektiv väg till mer effekt. Men hur fungerar det egentligen och vad kan du förvänta dig för resultat?
Rotiform - ett modernt fälgmärke

Rotiform - ett modernt fälgmärke

När det gäller att skapa en bil med ett unikt och distinkt utseende spelar fälgar en avgörande roll och få varumärken gör det lika bra som Rotiform. Sedan starten 2009 har de revolutionerat fälgindustrin med sina snygga och innovativa designer vilket gjort dem till en favorit bland entusiaster världen över. Från stancebilar till racebilar och ikoniska projektbilar har Rotiform cementerat sin plats i bilkulturen. I det här inlägget går vi igenom deras historia, deras koppling till Hoonigan och några av de mest spektakulära bilbyggena med Rotiform-fälgar.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord