Från Gata till Bana - Hur du bygger en Trackdaybil!

Från Gata till Bana - Hur du bygger en Trackdaybil!

Har du tänkt börja köra bana med din bil? Här går vi igenom några skillnader på en bil avsedd för gata och en som körs på bana.

Standardbil vs. Trackdaybil

Att bygga om en bil från vanlig personbil till en trackdaybil redo för hårda dagar på banan behöver inte vara så avancerat som många tror. Här kommer vi gå igenom några viktiga delar som man bör uppgradera för att kunna köra trackdays med minimerad risk för tråkiga överraskningar. Det kommer dock alltid variera lite beroende på vilken bil och vilka ambitioner man har men detta är en bra grund att ha med sig.

R-Däck:

En enkel modifikation som gör stor skillnad för hur bilen beter sig på banan är däcken. Ett vanligt däck för gatan är betydligt halare än ett däck avsett för bana så som R-Däck och Slicks. Ett R-däck tål betydligt högre temperatur än ett vanligt däck vilket gör att det kommer klara av att köra varv efter varv utan risk att överhettas och då slitas ut snabbt. 

Ett vanligt Gatdäck är gjort för att ge god komfort och även grepp redan när dom är kalla. Ett däck avsett för bankörning däremot är enbart gjort för bästa möjliga grepp och hållbarhet under hårda förhållanden. Det gör att man har stor fördel av att se över och byta till andra däck när bilen ska ut och köras på bana.

R-Däck:

En enkel modifikation som gör stor skillnad för hur bilen beter sig på banan är däcken. Ett vanligt däck för gatan är betydligt halare än ett däck avsett för bana så som R-Däck och Slicks. Ett R-däck tål betydligt högre temperatur än ett vanligt däck vilket gör att det kommer klara av att köra varv efter varv utan risk att överhettas och då slitas ut snabbt. 

Ett vanligt Gatdäck är gjort för att ge god komfort och även grepp redan när dom är kalla. Ett däck avsett för bankörning däremot är enbart gjort för bästa möjliga grepp och hållbarhet under hårda förhållanden. Det gör att man har stor fördel av att se över och byta till andra däck när bilen ska ut och köras på bana.

Bromsar

När en bil körs på bana så kommer den upprepade gånger göra hårda inbromsningar från höga farter. Det gör att man bygger värme i och kring bromsarna. Här är en viktig uppgradering och har man bara tänkt göra en så är bromsar det man ska kolla på!

Bromsbelägg

Bromsbelägg gjorda för gatkörning är enbart gjorda för att få stopp på bilen oavsett om bromsarna är varma eller kalla samt att gör så lite oljud som möjligt. Ett bromsbelägg gjort för bankörning däremot är gjort för att tåla höga temperaturer utan att tappa bromsförmågan. Det gör att de oftast har en sämre bromsverkan innan de blivit tillräckligt varma men när de väl är varma kommer bromskraften vara betydligt högre än vad ett gatbelägg levererar.

Bromsskivor

Bromsskivor är inte lika viktigt som bromsbelägg. Så vill du hålla en låg budget så börja bara med beläggen. Har du dock en lite högre ambitionsnivå och kör lite hårdare så är det viktigt att även byta skivor till sådana som tål höga temperaturer utan att slå sig samt transporterar bort bromsdamm bättre. Exempel på sådan är EBC Turbo Groove eller liknande där man har en hårdare skiva med slitsar som för bort bromsdamm.

Bromsvätska

Kanske inte det första man tänker på när man hör ordet Trackday men bromsvätskan är viktig! Då det inte handlar om så många kronor att få en bromsvätska likt Motul RBF 600 med högre kokpunkt än en vanlig bromsvätska så är detta verkligen något vi rekommenderar. Bromsarna blir, som tidigare nämnt, väldigt varma under en körsession så det är inte ovanligt att bromsvätskan kokar. Det resulterar i luft i bromssystemet med dålig/ingen bromsverkan som resultat. 
Här är det alltså ingen idé att vara snål utan ta man bör ta sig tid att byta vätska.

Bromsar

När en bil körs på bana så kommer den upprepade gånger göra hårda inbromsningar från höga farter. Det gör att man bygger värme i och kring bromsarna. Här är en viktig uppgradering och har man bara tänkt göra en så är bromsar det man ska kolla på!

Bromsbelägg

Bromsbelägg gjorda för gatkörning är enbart gjorda för att få stopp på bilen oavsett om bromsarna är varma eller kalla samt att gör så lite oljud som möjligt. Ett bromsbelägg gjort för bankörning däremot är gjort för att tåla höga temperaturer utan att tappa bromsförmågan. Det gör att de oftast har en sämre bromsverkan innan de blivit tillräckligt varma men när de väl är varma kommer bromskraften vara betydligt högre än vad ett gatbelägg levererar.

Bromsskivor

Bromsskivor är inte lika viktigt som bromsbelägg. Så vill du hålla en låg budget så börja bara med beläggen. Har du dock en lite högre ambitionsnivå och kör lite hårdare så är det viktigt att även byta skivor till sådana som tål höga temperaturer utan att slå sig samt transporterar bort bromsdamm bättre. Exempel på sådan är EBC Turbo Groove eller liknande där man har en hårdare skiva med slitsar som för bort bromsdamm.

Bromsvätska

Kanske inte det första man tänker på när man hör ordet Trackday men bromsvätskan är viktig! Då det inte handlar om så många kronor att få en bromsvätska likt Motul RBF 600 med högre kokpunkt än en vanlig bromsvätska så är detta verkligen något vi rekommenderar. Bromsarna blir, som tidigare nämnt, väldigt varma under en körsession så det är inte ovanligt att bromsvätskan kokar. Det resulterar i luft i bromssystemet med dålig/ingen bromsverkan som resultat. 
Här är det alltså ingen idé att vara snål utan ta man bör ta sig tid att byta vätska.

Hjulupphängning

Hjulupphängningen består av väldigt många delar som alla påverkar hur bilen kommer upplevas på banan och framförallt i kurvorna. Här finns det många sekunder att spara runt en bana och väldigt mycket känsla att hämta så har kan man aldrig sluta lära sig nya saker. Det är allt från hjulinställning till komponentbyten som påverkar och här ska vi ta några av dom.

Fjädring

En uppgradering som många ger sig på tidigt är stötdämpare och fjädrar. Här byter man oftast ut till ställbara chassikit, sk. Coilovers. Det ger dig möjlighet att ställa in bilens höjd (Ride Height) och i många fall även hårdhet. Hårdheten justerar trögheten i dämparen vilket har stor påverkan på hjulupphängningen. En mjukt inställd dämpare kommer upplevas gungig medan en hård inställd dämpar kommer kännas styv och studsig. Här gäller det att hitta en gyllene balans!

Du kan läsa mer ingående om just Coilovers i vår Coiloverguide

Chassistag

Stagen i hjulupphängning har alla samma uppdrag men på olika sätt. De sitter där för att hålla i hjulen mot bilen men alla kan justera hjulen på olika sätt.
Att montera ställbara stag gör att du kan finjustera hjulinställningen och på så sätt hitta mer grepp och stabilitet. Med stagen så kan du ändra känslan i bilen avsevärt. En bil som normalt sett är understyrd kan nu bli överstyrd och vice versa. Här gäller det verkligen att prova sig fram för att hitta en inställning som passar din körstil.

Bussningar

När en bil lämnar fabriken är den som sagt avsedd för att vara bekväm. Därför använder man gummibussningar i hjulupphängningen då den stora fördelen med gummi är att de tar upp vibrationer och vägljud på ett bra sätt. Nackdelen är dock att dom är såpass mjuka att de flexar onödigt mycket. Det är något man vill få bort när bilen ska köras på trackdays och därför byter man ofta till Polyuretanbussningar från t.ex. Powerflex.

Att byta bussningar är oftast inte så dyrt men det är ett stort jobb på de flesta bilar. Det är många bussningar i ett chassi så det tar tid att byta alla. Men ska man ta sin bil från gatbil till trackdaybil så är det värt jobbet!

Hjulupphängning

Hjulupphängningen består av väldigt många delar som alla påverkar hur bilen kommer upplevas på banan och framförallt i kurvorna. Här finns det många sekunder att spara runt en bana och väldigt mycket känsla att hämta så har kan man aldrig sluta lära sig nya saker. Det är allt från hjulinställning till komponentbyten som påverkar och här ska vi ta några av dom.

Fjädring

En uppgradering som många ger sig på tidigt är stötdämpare och fjädrar. Här byter man oftast ut till ställbara chassikit, sk. Coilovers. Det ger dig möjlighet att ställa in bilens höjd (Ride Height) och i många fall även hårdhet. Hårdheten justerar trögheten i dämparen vilket har stor påverkan på hjulupphängningen. En mjukt inställd dämpare kommer upplevas gungig medan en hård inställd dämpar kommer kännas styv och studsig. Här gäller det att hitta en gyllene balans!

Du kan läsa mer ingående om just Coilovers i vår Coiloverguide

Chassistag

Stagen i hjulupphängning har alla samma uppdrag men på olika sätt. De sitter där för att hålla i hjulen mot bilen men alla kan justera hjulen på olika sätt.
Att montera ställbara stag gör att du kan finjustera hjulinställningen och på så sätt hitta mer grepp och stabilitet. Med stagen så kan du ändra känslan i bilen avsevärt. En bil som normalt sett är understyrd kan nu bli överstyrd och vice versa. Här gäller det verkligen att prova sig fram för att hitta en inställning som passar din körstil.

Bussningar

När en bil lämnar fabriken är den som sagt avsedd för att vara bekväm. Därför använder man gummibussningar i hjulupphängningen då den stora fördelen med gummi är att de tar upp vibrationer och vägljud på ett bra sätt. Nackdelen är dock att dom är såpass mjuka att de flexar onödigt mycket. Det är något man vill få bort när bilen ska köras på trackdays och därför byter man ofta till Polyuretanbussningar från t.ex. Powerflex.

Att byta bussningar är oftast inte så dyrt men det är ett stort jobb på de flesta bilar. Det är många bussningar i ett chassi så det tar tid att byta alla. Men ska man ta sin bil från gatbil till trackdaybil så är det värt jobbet!

Kylning

När du kör bilen på bana så kommer motorn gå betydligt hårdare än vad den är avsedd för att göra när den ska köras på vanlig väg. Du varvar och beslastar den betydligt mycket mer än om du ska köra fram och tillbaka till jobbet. Därför är det viktigt att kylningen fungerar som den ska och helst ännu bättre.
De flesta bilarna klarar sig med den kylare som kommer från fabriken men vi rekommenderar att byta till en bättre om bilen ska användas på bana ofta. Det kommer göra att du får bättre kontroll på kylningen och minskar risken för överhettning. 

Ska bilen bara köras på bana vid något enstaka tillfälle så kan det räcka med att använda tillsatser i kylarvätskan som ger den bättre egenskaper att transportera bort värmen från motorn. Motul har t.ex. deras MoCool som är en tillsats som kan sänka motortempen med upp till 15°C.

Oljekylare är verkligen en rekommendation och framförallt på Turbobilar. Oljan värms snabbt upp och riskerar att koksa om den överhettas. I en motor med turbo så passerar oljan genom turbon för att smörja den, det gör även att den blir väldigt varm. Från fabrik så är just oljekylningen oftast ganska dålig så att byta till en bättre oljekylare och reglera det med en termostat gör att motorn får en betydligt bättre tillvaro!

Kylning

När du kör bilen på bana så kommer motorn gå betydligt hårdare än vad den är avsedd för att göra när den ska köras på vanlig väg. Du varvar och beslastar den betydligt mycket mer än om du ska köra fram och tillbaka till jobbet. Därför är det viktigt att kylningen fungerar som den ska och helst ännu bättre.
De flesta bilarna klarar sig med den kylare som kommer från fabriken men vi rekommenderar att byta till en bättre om bilen ska användas på bana ofta. Det kommer göra att du får bättre kontroll på kylningen och minskar risken för överhettning. 

Ska bilen bara köras på bana vid något enstaka tillfälle så kan det räcka med att använda tillsatser i kylarvätskan som ger den bättre egenskaper att transportera bort värmen från motorn. Motul har t.ex. deras MoCool som är en tillsats som kan sänka motortempen med upp till 15°C.

Oljekylare är verkligen en rekommendation och framförallt på Turbobilar. Oljan värms snabbt upp och riskerar att koksa om den överhettas. I en motor med turbo så passerar oljan genom turbon för att smörja den, det gör även att den blir väldigt varm. Från fabrik så är just oljekylningen oftast ganska dålig så att byta till en bättre oljekylare och reglera det med en termostat gör att motorn får en betydligt bättre tillvaro!

Säkerhet

Säkerheten i en Trackdaybil är väldigt viktig! Risken att man kör av är betydligt större på banan än på gatan då du pressar bilen till sin gräns. Därför är det viktigt att allt som har med säkerheten är tipp topp. Har du inte tänkt byta till stolar och bälten till mer avsedda för bankörning så se iallafall till att dubbelkolla infästningarna på stolarna och bältena. Kontrollera så det inte är någon rost eller liknande vid infästningar, att rycka och dra i bälten räcker inte utan kraften som blir vid en olycka är betydligt högre! Så ta bort mattor och klädsel för att verkligen se infästningarna ordentligt!

Att byta till en racingstol och avsedda bälten är inte bara bra för säkerheten. Du kommer även sitta stabilare och på så sätt få ännu bättre känsla för vad som händer i bilen. Mycket av känslan för vart bilen är påväg kommer nämligen genom stolen upp i rumpan och ryggen och inte bara genom ratten till händerna.

Brandsläckare

Skaffa en brandsläckare avsedd för bil. De har bra fästen som håller brandsläckaren på plats men gör det enkelt att ta släckarne när du väl behöver den!
Montera den på en lättåtkomlig plats så du sparar sekunder om en brand väl bryter ut.

Säkerhet

Säkerheten i en Trackdaybil är väldigt viktig! Risken att man kör av är betydligt större på banan än på gatan då du pressar bilen till sin gräns. Därför är det viktigt att allt som har med säkerheten är tipp topp. Har du inte tänkt byta till stolar och bälten till mer avsedda för bankörning så se iallafall till att dubbelkolla infästningarna på stolarna och bältena. Kontrollera så det inte är någon rost eller liknande vid infästningar, att ryka och dra i bälten räcker inte utan kraften som blir vid en olycka är betydligt högre! Så ta bort mattor och klädsel för att verkligen se infästningarna ordentligt!

Att byta till en racingstol och avsedda bälten är inte bara bra för säkerheten. Du kommer även sitta stabilare och på så sätt få ännu bättre känsla för vad som händer i bilen. Mycket av känslan för vart bilen är påväg kommer nämligen genom stolen upp i rumpan och ryggen och inte bara genom ratten till händerna.

Brandsläckare

Skaffa en brandsläckare avsedd för bil. De har bra fästen som håller brandsläckaren på plats men gör det enkelt att ta släckarne när du väl behöver den!
Montera den på en lättåtkomlig plats så du sparar sekunder om en brand väl bryter ut.

Ta bort onödig vikt

Att lätta bilen gör stor skillnad och är till stor del gratis. Något som känns givet men vi har sett alldeles för många gånger på bana är löst liggande delar i bilen. Det är både farligt och onödig vikt så setill att tömma bilen innan du ska ut och köra.

Mycket av inredningen går att ta ut och bygger du en bil som enbart ska gå på bana så bör du rensa allt. Det minskar vikten rejält och du får en betydligt mycket mer responsiv bil. 
Att byta ut de tunga originalstolarna mot betydligt lättare skalstolar gör även det en betydande skillnad på vikten så det har många fördelar utöver att du sitter stabilt. 

Ta bort onödig vikt

Att lätta bilen gör stor skillnad och är till stor del gratis. Något som känns givet men vi har sett alldeles för många gånger på bana är löst liggande delar i bilen. Det är både farligt och onödig vikt så setill att tömma bilen innan du ska ut och köra.

Mycket av inredningen går att ta ut och bygger du en bil som enbart ska gå på bana så bör du rensa allt. Det minskar vikten rejält och du får en betydligt mycket mer responsiv bil. 
Att byta ut de tunga originalstolarna mot betydligt lättare skalstolar gör även det en betydande skillnad på vikten så det har många fördelar utöver att du sitter stabilt. 

Motor

De flesta bilar klarar sig med den effekt som är i motorn från början för att ge dig en bra dag på banan. Vi rekommenderar dock att ge motorn fria luftvägar genom att byta till ett luftfilterkit med avskärmning eller ett kalluftsintag samt ett avgassystem som har bättre flöde än original. Det frigör några hästkrafter och ger även det motorn lite bättre arbetsförhållanden.

Annars är det mest uppgraderingar för att få motorn att hålla bättre som rekommenderas. Kylning som tidigare nämnts är en bra förebyggande uppgradering som gör att motorn kommer hålla bättre. Kolla även över vätskor och byt till en bättre olja som t.ex. Motul 300V i den viskositet som din motor kräver. Det gör att du har en olja som även under extrema laster håller sina smörjande egenskapar så som dom ska. På så sätt minskar du risken för motorhaverier och lagerras.

Ska du däremot bygga en riktigt snabb banbil så kommer du behöva uppgradera motorn betydligt mer så det skriver vi om i ett eget inlägg.

Motor

De flesta bilar klarar sig med den effekt som är i motorn från början för att ge dig en bra dag på banan. Vi rekommenderar dock att ge motorn fria luftvägar genom att byta till ett luftfilterkit med avskärmning eller ett kalluftsintag samt ett avgassystem som har bättre flöde än original. Det frigör några hästkrafter och ger även det motorn lite bättre arbetsförhållanden.

Annars är det mest uppgraderingar för att få motorn att hålla bättre som rekommenderas. Kylning som tidigare nämnts är en bra förebyggande uppgradering som gör att motorn kommer hålla bättre. Kolla även över vätskor och byt till en bättre olja som t.ex. Motul 300V i den viskositet som din motor kräver. Det gör att du har en olja som även under extrema laster håller sina smörjande egenskapar så som dom ska. På så sätt minskar du risken för motorhaverier och lagerras.

Ska du däremot bygga en riktigt snabb banbil så kommer du behöva uppgradera motorn betydligt mer så det skriver vi om i ett eget inlägg.

Förberedelse är a och o

Att vara förberedd inför en trackday är det viktigaste av allt. Det gäller både för bilen och för dig!
Fokusera på att få bilen så förberedd som behövs och gärna i tid så man inte står dagen innan och kommer på att man nog skulle behövt byta bromsbelägg. Ha framförhållning och finjustera sista dagarna så kommer du och din bil vara redo för hårda pass på banan!

Det viktigaste av allt är att ha roligt på banan oavsett vilken ambitionsnivå man lägger sig på. Du kan ha minst lika roligt i en Renault Clio RS som en Porsche GT3 RS men har du någonsin möjlighet att prova en riktig tracktool vid tillfälle så ta chansen. Det är en upplevelse!

Skribent:DDESIGNs redaktion
Senast uppdaterad:
Publicerad:

Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn (vanligtvis e-postadress)
Lösenord