Girodisc 2-delad Bromsskiva
Den huvudsakliga anledningen till att välja Girodiscs 2-delade bromsskivor är att sänka den ofjädrade och totala vikten på din bil. Den sekundära anledningen är få en skiva med bättre kylning och ventilation samtidigt som den behåller original storlek. Detta har man lyckats med genom att göra en 2-delad skiva där centrumet är tillverkat i T6061-T6 Aluminium och friktionsytan är tillverkad i gjutstål.
Friktionsytan som är tillverkad i gjutstål har samma specifikationer som i huvudsak används i racing-sammanhang. De böjda kylkanalerna i skivorna har utvecklats inom racingen och fungerar som en centrifugal pump för luften som passerar igenom den. Skivorna är dessutom flytande vilket man fått till genom att den monteras på bultar som är kadmium-behandlade för att stå emot rost. Dessa bultar sitter fast med ""Grade 12""-bultar och härdade brickor. För att skivorna inte ska göra något oljud när de är kalla så sitter det är fjäderbrickor på friktionsytans sida.
I vissa fall är Girodisc-skivan större i diameter än original. Då ingår allt som krävs för att montera dess, vilket i de flesta fall är spacers till bromsoken och även längre bultar!
Passar följande modeller:
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 GT Quattro Spyder 5.2 (560HP/412KW) 2011-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 GT Quattro Spyder 5.2 (560HP/412KW) (w/ Ceramic Discs) 2011-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 Quattro Spyder 4.2 (430HP/316KW) (w/ Ceramic Discs) 2011-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 Quattro Spyder 5.2 (525HP/386KW) 2010-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 Quattro Spyder 5.2 (525HP/386KW) (w/ Ceramic Discs) 2010-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 GT Quattro 5.2 (560HP/412KW) 2010-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 GT Quattro 5.2 (560HP/412KW) (w/ Ceramic Discs) 2010-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Plus Quattro 5.2 (550HP/404KW) 2012-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Plus Quattro 5.2 (550HP/404KW) (w/ Ceramic Discs) 2012-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 4.2 (424HP/309KW) 2007-2011 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 4.2 (424HP/309KW) (w/ Ceramic Discs) 2007-2011 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 4.2 (430HP/316KW) 2011-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 4.2 (430HP/316KW) (w/ Ceramic Discs) 2011-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 5.2 (525HP/386KW) 2009-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 5.2 (525HP/386KW) (w/ Ceramic Discs) 2009-2015 (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Convertible (4S9) / R8 Plus Quattro Spyder 5.2 (610HP/449KW) (w/ Ceramic Discs) 2017-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Convertible (4S9) / R8 Quattro Spyder 5.2 (540HP/397KW) 2016-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Convertible (4S9) / R8 Quattro Spyder 5.2 (540HP/397KW) (w/ Ceramic Discs) 2016-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Convertible (4S9) / R8 RWS Spyder 5.2 (540HP/397KW) 2017-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Coupe (4S3) / R8 Plus Quattro 5.2 (610HP/449KW) (w/ Ceramic Discs) 2015-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Coupe (4S3) / R8 Quattro 5.2 (540HP/397KW) 2015-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Coupe (4S3) / R8 Quattro 5.2 (540HP/397KW) (w/ Ceramic Discs) 2015-Present (Position: Bak)
Audi R8 (2nd Gen) / Coupe (4S3) / R8 RWS 5.2 (540HP/397KW) 2017-Present (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo LP550-2 5.2 2010-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo LP560-4 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2008-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo LP560-4 5.2 (w/ Iron Discs) 2008-2013 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo LP570-4 Superleggera 5.2 2010-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo Superleggera 5.0 2007-2008 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder LP550-2 5.2 2011-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder LP560-4 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2009-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder LP560-4 5.2 (w/ Iron Discs) 2009-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder LP570-4 Performante 5.2 2010-2013 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan Evo 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2019-Present (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan Evo 5.2 (w/ Iron Discs) 2019-Present (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan LP580-2 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2015-2020 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan LP580-2 5.2 (w/ Iron Discs) 2015-2020 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan LP610-4 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2014-2019 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan Performante LP640-4 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2017-2019 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder Evo 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2019-Present (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder Evo 5.2 (w/ Iron Discs) 2019-Present (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder LP580-2 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2017-2020 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder LP580-2 5.2 (w/ Iron Discs) 2017-2020 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder LP610-4 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2016-2019 (Position: Bak)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder Performante LP640-4 5.2 (w/ Ceramic Discs) 2018-2019 (Position: Bak)
Girodisc Racing Brakes & Technology
Girodisc är en amerikansk tillverkare av bromsskivor inom premiumsegmentet. Här har man tagit fram unika lösningar för sportbilar och prestandabilar som 2-delade bromsskivor, konverteringsskivor från keramiska till gjutstål, till större diametrar med bromsoksspacers. Bromsskivor har länge varit känt som en svag länk i bromssystemet, speciellt inom racingen. Originalskivor är i många fall tunga och samlar på sig värme.
Girodisc har löst detta problemet genom att släppa ett sortiment av 2-delade bromsskivor som är lätta, kyler effektivt, flytande design som ger bättre känsla och kontroll samt funkar på ditt originalsystem, även om du inte har 2-delade skivor original. Detta är ett mycket populärt märke runtom i världen hos bl.a Porsche, BMW M, Audi, VW m.fl.