Girodisc 2-delad Bromsskiva
Den huvudsakliga anledningen till att välja Girodiscs 2-delade bromsskivor är att sänka den ofjädrade och totala vikten på din bil. Den sekundära anledningen är få en skiva med bättre kylning och ventilation samtidigt som den behåller original storlek. Detta har man lyckats med genom att göra en 2-delad skiva där centrumet är tillverkat i T6061-T6 Aluminium och friktionsytan är tillverkad i gjutstål.
Friktionsytan som är tillverkad i gjutstål har samma specifikationer som i huvudsak används i racing-sammanhang. De böjda kylkanalerna i skivorna har utvecklats inom racingen och fungerar som en centrifugal pump för luften som passerar igenom den. Skivorna är dessutom flytande vilket man fått till genom att den monteras på bultar som är kadmium-behandlade för att stå emot rost. Dessa bultar sitter fast med ""Grade 12""-bultar och härdade brickor. För att skivorna inte ska göra något oljud när de är kalla så sitter det är fjäderbrickor på friktionsytans sida.
I vissa fall är Girodisc-skivan större i diameter än original. Då ingår allt som krävs för att montera dess, vilket i de flesta fall är spacers till bromsoken och även längre bultar!
Passar följande modeller:
Audi A4 (4th Gen) / Wagon (B8) (8K5) / RS4 Quattro Avant 4.2 2012-2015 (Brembo / TRW) (Position: Fram)
Audi A5 (1st Gen) / Convertible (8F) / RS5 Quattro Cabriolet 4.2 2012-2015 (Position: Fram)
Audi A5 (1st Gen) / Coupe (8T3) / RS5 Quattro Coupe 4.2 2010-2015 (Brembo) (Position: Fram)
Audi A6 (2nd Gen) / Sedan (C5) / RS6 Quattro 4.2 Twin Turbo (450HP/331KW) 2002-2004 (Brembo) (Position: Fram)
Audi A6 (2nd Gen) / Wagon (C5) (4B5) / RS6 Plus Quattro Avant 4.2 Twin Turbo (475HP/353KW) 2004-2005 (Brembo) (Position: Fram)
Audi A6 (2nd Gen) / Wagon (C5) (4B5) / RS6 Quattro Avant 4.2 Twin Turbo (450HP/331KW) 2002-2004 (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 GT Quattro Spyder 5.2 (560HP/412KW) 2011-2015 (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 Quattro Spyder 4.2 (430HP/316KW) 2011-2015 (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Convertible (42) / R8 Quattro Spyder 5.2 (525HP/386KW) 2010-2015 (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 GT Quattro 5.2 (560HP/412KW) 2010-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Plus Quattro 5.2 (550HP/404KW) 2012-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 4.2 (424HP/309KW) 2007-2011 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 4.2 (430HP/316KW) 2011-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Audi R8 (1st Gen) / Coupe (42) / R8 Quattro 5.2 (525HP/386KW) 2009-2015 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Audi R8 (2nd Gen) / Convertible (4S9) / R8 Quattro Spyder 5.2 (540HP/397KW) 2016-Present (Position: Fram)
Audi R8 (2nd Gen) / Convertible (4S9) / R8 RWS Spyder 5.2 (540HP/397KW) 2017-Present (Position: Fram)
Audi R8 (2nd Gen) / Coupe (4S3) / R8 Quattro 5.2 (540HP/397KW) 2015-Present (Position: Fram)
Audi R8 (2nd Gen) / Coupe (4S3) / R8 RWS 5.2 (540HP/397KW) 2017-Present (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo 5.0 2003-2008 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo LP550-2 5.2 2010-2013 (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo LP560-4 5.2 (w/ Iron Discs) 2008-2013 (Brembo / Brembo) (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Coupe / Gallardo Superleggera 5.0 2007-2008 (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder 5.0 2006-2008 (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder LP550-2 5.2 2011-2013 (Position: Fram)
Lamborghini Gallardo / Roadster / Gallardo Spyder LP560-4 5.2 (w/ Iron Discs) 2009-2013 (Position: Fram)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan Evo 5.2 (w/ Iron Discs) 2019-Present (Position: Fram)
Lamborghini Huracan / Coupe / Huracan LP580-2 5.2 (w/ Iron Discs) 2015-2020 (Position: Fram)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder Evo 5.2 (w/ Iron Discs) 2019-Present (Position: Fram)
Lamborghini Huracan / Roadster / Huracan Spyder LP580-2 5.2 (w/ Iron Discs) 2017-2020 (Position: Fram)
Girodisc Racing Brakes & Technology
Girodisc är en amerikansk tillverkare av bromsskivor inom premiumsegmentet. Här har man tagit fram unika lösningar för sportbilar och prestandabilar som 2-delade bromsskivor, konverteringsskivor från keramiska till gjutstål, till större diametrar med bromsoksspacers. Bromsskivor har länge varit känt som en svag länk i bromssystemet, speciellt inom racingen. Originalskivor är i många fall tunga och samlar på sig värme.
Girodisc har löst detta problemet genom att släppa ett sortiment av 2-delade bromsskivor som är lätta, kyler effektivt, flytande design som ger bättre känsla och kontroll samt funkar på ditt originalsystem, även om du inte har 2-delade skivor original. Detta är ett mycket populärt märke runtom i världen hos bl.a Porsche, BMW M, Audi, VW m.fl.