Utmaningen
När man modifierar Yaris GR för att öka effekt och vridmoment till mer extrema nivåer blir en oundviklig bieffekt den ökade värmen som överförs till bilens kylsystem. Vid hård användning kan detta bli ett betydande problem vilket Airtec upptäckte på deras egen Yaris GR-demo med över 400 hk medan Airtec testade på banan. Efter långa perioder av hård körning (liknande en körpass) kunde kylvätsketemperaturen till slut nå 102 grader vilket var tillräckligt för att utlösa eftermarknads ECU:s säkerhetsfunktioner och sätta bilen i begränsat läge. På liknande sätt nådde oljetemperaturen 123 grader. Airtec var tvungna att åtgärda hela bilens kylsystem om dem skulle fortsätta modifiera och köra deras Yaris.Lösningen
Utvecklat internt på AIRTEC HQ i Storbritannien har Airtec designat en serie nya produkter för att åtgärda kylproblemen när bilen pressas till gränsen. Denna extra turbokylare passar perfekt bakom dimljuset (kräver borttagning) och använder laserskurna aluminiumkanaler för att tvinga kall luft genom kylaren. För att skapa en luftström och ytterligare förbättra kylningen strömmar luften sedan ut genom den inre hjulhusfodret (kräver skärning). Ett förskuret nätskydd medföljer både fram och bak för att skydda kylaren från skador av skräp på vägen.Kylaren är ansluten direkt till det befintliga olje-/vatten-växlarsystemet för att förbättra bilens totala kapacitet och kylförmåga vilket gör att den kan bibehålla en stabil temperatur under längre tid vid hård körning.
Den kan anpassas till vilken av Airtecs intercooler eller oljekylarkombinationer som helst för att skapa det ultimata kylpaketet. Det omfattande kitet innehåller även laserskurna och pulverlackerade fästen, högkvalitativa Pro Hoses-silikonslangar samt alla fästen och monteringsdetaljer, samt detaljerade monteringsinstruktioner.
Testningen
Airtec återvände till banan med både deras turbo och hjälpkylare samt deras större Stage 3 oljekylare installerad och kunde se en temperatursänkning på 10 grader från kylvätsketemperaturen som stabiliserades på en säkrare konstant 92 grader medan oljetemperaturen nådde en maximalt 94 grader tack vare kombinationen av den större oljekylaren som tillåter mer yta för att kyla oljan och turbokylaren som kan avlägsna mer värme från bilens ursprungliga olje-/vatten-växlare.- Designad och utvecklad i Storbritannien specifikt för Yaris GR
- Förbättrar bilens kylkapacitet
- Kanaliserar luft och låter den strömma ut genom hjulhusfodret
- Testad på bana och bevisat fungerande
- Specialtillverkade laserskurna och pulverlackerade fästen
- Högkvalitativa Pro Hoses silikonslangar
- Passar med alla Airtec intercooler och oljekylarkit för att skapa det ultimata kylpaketet
- Omfattande kit med alla fästen, monteringsdetaljer och instruktioner