Notering om denna produkt: Ej avsett för RB motorer med hydralisk topp.
Tomei Oljerestriktor
Oljekanalen till toppen styr mängden oljeflöde som levereras för att smörja delarna i toppen och för att kyla ner motorn. Däremot har oljekanalens öppning ett hål som är för stort vilket gör att för mycket olja kan levereras till toppen vilket kommer att orsaka problemen enligt listan nedan.
(1) För mycket blow-by Gas,
(2) Blåsande motorolja,
(3) Läckande olja genom ventilstyrningarna,
(4) Otillräcklig oljeleverans till vevlager,
(5) Låter luftfickor bildas i systemet när oljetråget befinner sig under horisontella G-krafter.
TOMEI har designat en restriktor utifrån de erfarenheter och data Tomei hade fått från utvecklingen av deras N1-långlopp och dragracingmotorer. Genom att begränsa öppningens diameter till φ1,5 mm (OEM är φ2,0 mm) lyckades Tomei säkerställa tillräckligt med smörjning till kamaxeln och ventilerna samtidigt som det upprätthöll rätt mängd olja i oljetråget som löste de vanliga problemen.
Tomei
TOMEI Powered är ett historiskt företag som än idag levererar det absolut bästa till bilar världen över. Det började med den professionella racingföraren Seiichi Suzuki som körde för Nissan Motor Works 1968. Han var även en fantastisk tuner och hjälpte bl.a. Nissan att ta sig långt i racingvärlden och skapade många legender. TOMEI har sedan dess varit delaktiga i serier som Touring Cars, Formula Cars, D1GP, Formula D och Time Attack. Idag erbjuder TOMEI ständigt nya innovativa produkter för att stretcha gränserna ytterligare inom motorsporten. Ur det aktuella sortimentet finner ni turboaggregat, diffar, ventilfjädrar, kamaxlar ända till kompletta race-motorer.