TOMEIs kammar är de bästa kammarna idag sett till effektökning och enkelhet vid installation. De är så maxade att ställbara kamdrev ej är ett måste.
PON-CAM finns bara upp till en 256/256-kombination, allt över det räknas som PRO-CAM och de kräver hårdare ventilfjädrar och är anpassade för mekaniska tryckare
Generellt inom motortrimning ändrar man en motors vridmomentskaraktär genom att ändrar kammarnas duration och lyft, på samma sätt jagar man toppeffekten. Höga kamlyft leverarar stora mängder luft till motorn. Man behöver självklart även matcha det med ett insug som klarar av ett leverera tillräckligt med luft. En kam med lång duration ger mycket effekt på toppen men det går ut över låga varv där den blir gången blir orolig. Tomei har tagit fram deras kammars välbalancerade profil för att ge 30-50% mer effekt än andra kammar.
TOMEI Powered är ett historiskt företag som än idag levererar det absolut bästa till bilar världen över. Det började med den professionella racingföraren Seiichi Suzuki som körde för Nissan Motor Works 1968. Han var även en fantastisk tuner och hjälpte bl.a. Nissan att ta sig långt i racingvärlden och skapade många legender. TOMEI har sedan dess varit delaktiga i serier som Touring Cars, Formula Cars, D1GP, Formula D och Time Attack. Idag erbjuder TOMEI ständigt nya innovativa produkter för att stretcha gränserna ytterligare inom motorsporten. Ur det aktuella sortimentet finner ni turboaggregat, diffar, ventilfjädrar, kamaxlar ända till kompletta race-motorer.