Våra avgassystem har fått beröm av både ägare och pressen på grund av deras unika "Jekyll och Hyde" -personlighet. Vi lägger ner mycket tid och ansträngning under utvecklingen för att uppnå anmärkningsvärd lugnhet vid tomgång och motorvägskörning vid delvis gaspådrag, samtidigt som vi producerar ett krigsskrik när full gas används. Sofistikerad, förfinad och kraftfull, på en gång.
Vi tillbringade mycket tid på att undersöka hur vi kan maximera prestanda och alternativ för detta avgassystem. Originalavgassystemet består av en lång downpipe med två katalysatorer och två ganska stora ljuddämpare i avsnittet efter katterna.
Grundlig långsiktig gatatestning har bekräftat att vårt högflödesledningsrör, utrustat med 200-cellmetallkatalysatorn (för både FSI och TSI), inte kommer att ställa in en kontrollmotorlampa eller några felkoder i ECU. För FSI-kunder som letar efter den ultimata effekten kommer våra HJS tyska tillverkade metallkatalysator att ge ytterligare 9 hk över vårt alternativ för keramisk katalysatorer.
Här är några funktioner i vårt system. Varje funktion valdes av prestanda och livslängdsskäl, och när du fattar dina avgaser beslut bör du nöja dig med ingenting mindre:
- Tjock 0,65 "vägg T304 rostfritt stål rör
- Helfodrat flexfog i rostfritt stål i downpipe
- Inre ljuddämpare och resonatorkonstruktion i rostfritt stål
- MIG- och TIG-svetsar i rostfritt stål
- T-bultklämmor i rostfritt stål
- Dubbelväggiga utblås för att minska värmefärgning
- Inkluderade packningar
- Utvecklade på dyno
Downpipen har en integrerad resonator för att hålla avgasvolymen civiliserad även med avlägsnande av de mycket restriktiva fabrikskatalysatorerna. Vår downpipe är den första prestanda downpipe som släpps som inte kommer att utlösa en motorlampa på TSI 2.0T-bilar, inte ens på fabriksprogramvara.
Catback-systemet toppas med vår signatur 3.15 "avfasade avgasutblås. Utblåsen kommer stämplade med AWE Tuning-logotyper och är dubbelväggade för att säkerställa en spegel polish även under hård användning. Systemet har flera glidförband med högkvalitativa rostfritt bandklämmor, för att möjliggöra optimal justering.
Våra catback-system kommer att passa ihop med lagerröret och vårt nedpipning kommer att passa ihop med vår catback eller någon annan catback som är utformad för att anpassa sig till fabriksröret.
Varför valde vi 2,5 tum och inte 3,0 tum diameter för vårt MK6-avgassystem? Våra första prototyper av detta system var riktigt 3,0 tum, men vi fann att ansträngningen det tog för att flytta den stora massan av luft i 3,0 tum-systemet vid lägre rpms resulterade i ett förlust av vridmoment med mycket liten kompensationsförstärkning uppåt. Ta en titt på våra 3.0-tums prototypdyno-ark här och se varför ett 3.0-tumssystem inte är lämpligt för den här bilen.