Horisontella motorerS förbränning sker strukturellt vid 180 grader vilket ökar chansen för att kamaxlarna inte presterar vid sitt maximala lyft. På grund av detta kan kamaxlar med höga lyft i dessa motorer orsaka vibrationer som leder till att kamremmen hoppar. Utan remskivan på sin plats garanteras ventilerna och kolvarna att slå samman i denna situation. Subaru hade skapat en komponent för att eliminera denna dyra skada som kallas kamremsstyrning. Emellertid är denna kamremsstyrning konstruerad av tunn plåt som saknar styrka och styvhet med övergripande egenskaper som helt enkelt inte säkert kan bibehålla bältet och remskivan. Tomei Powered har konstruerat en biffig kamremsstyrning skuren av aluminium med en längre längd för att säkert applicera mer spänning på kamremmen. Denna produkt är praktiskt när omedelbara förändringar i vridmoment upplevs av motorn som eliminerar att kamremmen slår. Den anodiserade ytan skapar också ett smidigt och exakt bältesspår.
- Förhindrar att kamremmen kuggar över.
Tomei
TOMEI Powered är ett historiskt företag som än idag levererar det absolut bästa till bilar världen över. Det började med den professionella racingföraren Seiichi Suzuki som körde för Nissan Motor Works 1968. Han var även en fantastisk tuner och hjälpte bl.a. Nissan att ta sig långt i racingvärlden och skapade många legender. TOMEI har sedan dess varit delaktiga i serier som Touring Cars, Formula Cars, D1GP, Formula D och Time Attack. Idag erbjuder TOMEI ständigt nya innovativa produkter för att stretcha gränserna ytterligare inom motorsporten. Ur det aktuella sortimentet finner ni turboaggregat, diffar, ventilfjädrar, kamaxlar ända till kompletta race-motorer.