Fine Tune Timing Belt
- Bältets styrka har optimerats för varje motorapplikation och har designats för att tillåta stabil spänning på bältet även när värmeexpansion påverkar motorn.
- Tidigare tillverkningstekniker av kamremmar har lagt tryck från utsidan av tänderna. Detta gör lägger spänning på tänderna vilket gör dom svagare. Genom att skapa en form med korrekt form på tänderna från början så tillåts tänderna att formas utan att kompromissa på styrkan av bältet vilket minskar chansen att bältet hoppas en kugg under hög belastning.
- Tändernas gummi är tillverkat av H-NBR klassat gummi för ytterligare styrka.
- Balansaxelrem är även tillgängligt till 4G63. Genom att kombinera kamrem och balansaxelrem så kan man reducera last och stress på både motor och chassi.
* Material och/eller formnings teknik kan vara smått olika beroende på applikation.
Necessity of Changing the Balancer Belt
Balansaxelremmen är designad att reducera motorvibrationer genom att skapa en vibration i motsatt riktning. När den används vid höga RPM så som på bana så kommer vibrationerna att naturligt att skapa mer stress på balansaxeln. Utöver det så roterar balansaxeln dubbelt så fort som vevaxeln vilket får bältet att sträcka sig snabbare än dom andra bältena. Denna uttöjningen kommer tillslut att att få balansaxeln att vara ur synk med vevaxeln vilket skapar mer vibrationer och kan eventuellt få bältet att gå sönder. Av denna anledning så rekommenderar HKS att byta båda bältena samtidigt för att styrka och säkerställa hållbarheten av motorn.