Att välja rätt coilovers
Vilka coilovers är bäst? Det finns väldigt många olika märken inom coilovers och sänkningssatser. När man ska välja sats så ska man fundera på vad ändamålet ska vara, det är så det blir bäst. Ställ frågorna: ska jag bara sänka bilen? -ska jag köra på bana? -ska det vara kvalité och livslängd? -vad är min budget?
Utifrån målet med coiloverköpet går man sedan vidare och tittar på vilka märken och modeller som passar sitt ändamål. I denna guide kommer vi gå igenom funktioner, vilka coilovers som passar vart, lite begrepp och ordbok, tips på justering och underhåll. Läs mer och lär dig grunderna inom coilovers!
Coilovers för gatkörning
Svar: BC Racing BR med extra drop och 2-4 kg/mm hårdare fjädrar.
Skillnaden mellan komfort och sport är inte så stor som det låter. Komfort när det kommer till väghållning är fjädring som klarar ojämna vägar och bulor utan att slå igenom eller vara stötig. Ett sportigt chassi är kort och gott fjädring som är stabilare och ofta ger en lägre tyngdpunkt än original.
I denna kategori så behöver man inte egenskaperna som i stance-kiten. Du vill inte ha bilen extra låg och absolut inte hårdare fjädrar. Här siktar vi istället på bra stötdämpare, justerbarhet, gummi eller OEM-topplagringar och progressiva fjädrar.
ST Suspensions har flera olika steg att välja på där dom hamnar i en funktion per prisklass. En rolig egenskap är att du kan välja färg och egen text på fjädrarna. Rolig detalj!
- X-serien - Endast justerbar höjd.
- XA-serien - Höjdjustering, justerbar rebound.
- XTA-serien - Höjdjustering, justerbar rebound, cambertopplagringar.
- XTA Plus 3 - Höjdjustering, justerbar rebound, 2-vägs låg- & högfartskompression, topplagringar.
KW funkar på samma sätt som ST gällande funktioner och prisklasser. Deras serie för gatkörning kallas för Inox och utöver denna så finns även Street Comfort och HAS - ställbara fjädrar som passar perfekt för ändamålet. Inox 1 är endast höjdjustering, Inox 2 med justerbar rebound och Inox 3 med justerbar rebound och kompression.
Vi rundar av denna kategori med två billigare alternativ. Dessa täcks inte riktigt av egenskaperna vi önskar för det perfekta chassit. Men budget är en stor fråga när det kommer till coilover-köpet och vi ska inte glömma instegskiten.
Coilovers för trackdays & bankörning
Att välja coilovers som ska tåla bankörning, vara tillräckligt justerbara för att du ska kunna kapa tider och ha bra väghållning så behöver du veta ett par saker. Racingcoilovers (om vi använder det begreppet just nu), ska inte bara vara hårda fjädrar. Det är ett vanligt misstag som vi hör när vi pratar med kunder. "-På med hårdare fjädrar så klarar dom bana". Nej, så ska vi inte ha det. Häng med här!
Ett coiloverkit som är lämpligt på bana är ett kit som är följsamt mot underlaget. Du vill ha ett kit som faktiskt är mjukt, inte svampigt eller krängigt utan följsamt. Med riktigt bra dämpare, inställd rebound och kompression och rätt fjädrar så kommer din bil ligga klistrad på banan och fjädring följa banan perfekt. Så får du perfekt grepp. Så hur uppnår vi det då och vilka coilovers behöver jag köpa?
Öhlins Road & Track är ett jättebra kit för dig som kör trackdays där du kör bilen till och från banan. Dessa justerbara kit är gjorda för att enkelt få ut dig på banan med enkel justerbarhet genom en justerknopp som ändrar både rebound och kompression.
KW Suspension Clubsport är ett liknande kit men snäppet mer justerbara. Clubsport finns nämligen i både 2- och 3-vägs för dig som vill kunna justera rebound, låg- och högfartskompression separat. 3-vägsmodellen har även extern oljereservoar.
BC Racing ZR är 3-vägs justerbara med extern oljereservoar och inverterade monotube-dämpare. Dessa är otroligt hållbara och rejäla till ett fantastiskt pris. Öhlins och KW är riktiga ledare inom stötdämparteknik, men BC är en prisvärt alternativ vi står bakom!
Ordlista - Coilovers
- Justerbar höjd. Detta har alla coilovers, annars är det en väghållningssats. Detta justeras via låsringarna/plattformen som sitter under fjädern, eller via nedre infästningen.
- Justerbar hårdhet/stötdämpning. Detta är en funktion som finns på de dyrare kiten. En funktion som vi tycker är nödvändig. Ska du köra på bana är detta ett måste. Vill du ha möjligheten att åka med lite komfort fast du åker lågt så är även denna funktion nödvändig.
- Topplagringar. På de dyrare kiten ingår oftast nya fräscha topplagringar. De kan ex. vara Pillowballs, gummibussningar eller annat.
- Justerbara nedre infästningar. Denna funktion är uppskattad hos kunder som ska åka riktigt lågt eller på bana. Detta tillåter dig att sänka bilen rejält utan att påverka preloaden (förspänningen).
- Bromsslangshållare. De finare kiten har även modellanpassade bromsslangshållare för att du enkelt och snyggt ska kunna montera slangarna ihop med coiloversen.
- Oljereservoar, separat rebound och kompression. En funktion du hittar på bankiten. Den externa oljebehållaren håller oljan kallare då en större mängd olja cirkulerar i dämparna. Med separata justeringar kan du även få dämpningen att jobba precis som du vill.
- Låg- & högfartskompression, är hur snabbt dämparen trycks ihop vid långsamma eller snabba slag. Tänk att du kör över mjuka gupp i asfalten, då går oljan i dämparen igenom lågfartssektionen i kolven. Kör du ner i ett hål eller på hård kant i asfalten och det blir ett plötsligt slag, så går oljan snabbt igenom högfartssektionen i kolven. Dessa två justeringar gör att du kan justera exakt hur och när bilen ska bete sig efter underlaget.
JUSTERA COILOVERS - MED JUSTERBAR NEDRE INFÄSTNING
1 Börja med att lossa på den nedre infästningen på bilen. 2 Släpp på den nedre låsringen med hjälp av ställnycklar. 3 Nu är det nedre fästet på coilovern lös vilket gör att höjden kan justeras.
JUSTERA COILOVERS - UTAN JUSTERBAR NEDRE INFÄSTNING
1 Släpp på låsringen med hjälp av ställnycklar. 2 Justera sedan den övre ställringen som ställer höjden på coilovern. 3 Nu när höjden är justerad, dra sedan tillbaka den nedre låsringen för att låsa fast fjäderna.
HÅLL DINA COILOVERS FRÄSCHA - SERVICE & UNDERHÅLL
HUR JUSTERAR JAG PRELOAD? - VIDEOGUIDE
Senast uppdaterad:
Publicerad: