Stanceparts Främre Air Cup Kit Utan Tank
- 2 air cups
- 10 meter luftslang
- K-kors
- 12v 3-vägs ventil
- Färdig 5 meters kabel med 16mm LED-knapp
- VIAIR 400c kompressor
- Monteringssats & kopplingar
2 års garanti på Stanceparts aircup.
1 års garanti på kompressorn från tillverkaren Viair.
Stanceparts Air Cups (1 par) - Kitet innehåller:
- Tillgängliga storlekar: 12,5mm, 14mm, 15mm, 16mm, 18mm, 20mm, 22mm, 40mm, 44mm och 45mm.
- Följ beskrivningen nedan för att välja rätt storlek.
Klicka här för att läsa Stanceparts manual om Air Cups.
Maxvikt på bilen: 2000 kg / 4400 lbs
(Lite mindre för 40- 45mm air cupsen: 1750 kg / 3850 lbs).
Hur monterar man Air Cups?
Steg 1. Kolla utrymmet runt coilovers & vilka fjädrar du har.
Se till att du har tillräckligt med utrymme för att rymma lyftkoppen. Air Cupsen är 120mm i diameter och anslutningen är ytterligare 17mm. (110mm koppar kan byggas på beställning.
Air Cupsen kan endast installeras på linjära fjädrar, dvs fjädrar som är raka i formen och lika stora upptill som nedtill. Den passar ex. inte v-formade fjädrar. I vissa fall kan du byta ut din v-formade fjäder mot en linjär. Kolla med oss först om du vill göra det.
Steg 2. Mäta dina stötdämpare & fjädrar.
Mät den tjockaste delen av stötdämparens topp. Mät med ett skjutmått så du får ett exakt mått. Air Cupsen finns för storlekarna:
12,5mm, 14mm, 15mm, 16mm, 18mm, 20mm, 22mm, 40mm, 44mm och 45mm.
Mät dina fjädrar som bilden visare.
- Maximum ytterdiameter: 99mm.
- Minimum innerdiameter: 61mm. (57mm on request)
- Maximum yttediameter för 110mm air cups: 89mm.
Steg 3. Installation på coilovers.
RIDE HEIGHT
På de flesta applikationer så bygger air cupen mellan 20-30mm i höjd. Koppen är ca 20mm tjock och sen kommer övre fjäderplattformen från coilovern på det som bygger ca 10mm till. Om det nu är tillräckligt med gänga kvar på dämparkroppen så är det inga problem att installera dina air cups. Har du inte tillräckligt med gänga kvar behöver du köpa kortare fjädrar. Minsta mått som du behöver är alltså ca 30mm.
Fjäderjustering
Lyftet som blir från air cupsen kräver att du har tillräckligt med rebound kvar på dina coilovers. Om du inte har tillräckligt kvar så kommer dämparen nå sitt yttersta läge (fullt utdragna) innan air cupsen lyft sina 50mm. Om du använder coiloverkitets standardfjädrar så bör det funka från början, men kör du hårdare fjädrar så kommer du förmodligen behöva använda hjälpfjädrar för att uppnå fullt lift.
Vad är rebound?
Rebound är kort förklarat fjädringsvägen mellan ride height och max utdraget läget. För mycket preload kommer minska rebound, så vi rekommenderar att sätta minimal preload om du ska köra air cups. Om du använder hårdare fjädrar på ditt kit, så kan inte bilens vikt komprimera fjädrarna tillräckligt för att skapa tillräckligt med utrymme (rebound). Detta problem kan du då lösa genom att installera hjälpfjädrar.