Girodisc 2-delad Bromsskiva
Den huvudsakliga anledningen till att välja Girodiscs 2-delade bromsskivor är att sänka den ofjädrade och totala vikten på din bil. Den sekundära anledningen är få en skiva med bättre kylning och ventilation samtidigt som den behåller original storlek. Detta har man lyckats med genom att göra en 2-delad skiva där centrumet är tillverkat i T6061-T6 Aluminium och friktionsytan är tillverkad i gjutstål.
Friktionsytan som är tillverkad i gjutstål har samma specifikationer som i huvudsak används i racing-sammanhang. De böjda kylkanalerna i skivorna har utvecklats inom racingen och fungerar som en centrifugal pump för luften som passerar igenom den. Skivorna är dessutom flytande vilket man fått till genom att den monteras på bultar som är kadmium-behandlade för att stå emot rost. Dessa bultar sitter fast med ""Grade 12""-bultar och härdade brickor. För att skivorna inte ska göra något oljud när de är kalla så sitter det är fjäderbrickor på friktionsytans sida.
I vissa fall är Girodisc-skivan större i diameter än original. Då ingår allt som krävs för att montera dess, vilket i de flesta fall är spacers till bromsoken och även längre bultar!
Denna bromsskiva är direkt utbytbar mot originalskiva och originalbeläggen. Men om du monterar dessa på en 981 Spyder eller 718 GTS 4.0så kan du även använda ett annat belägg för att få större anläggningsyta. Beläggformen heter FMSI 1471 och är ett vanligt belägg Porsche 991 & 992 Carrera S. Söker du såna belägg? Kontakta oss så hjälper vi dig.
Passar följande modeller:
Porsche Boxster (4th Gen) / Convertible (982) / 718 Boxster 2.0 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2016-Present (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Porsche Boxster (4th Gen) / Convertible (982) / 718 Boxster GTS 2.5 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2017-2020 (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Porsche Boxster (4th Gen) / Convertible (982) / 718 Boxster GTS 4.0 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2020-Present (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Porsche Boxster (4th Gen) / Convertible (982) / 718 Boxster GTS 4.0 Turbo (w/ Iron Discs) 2020-Present (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Porsche Boxster (4th Gen) / Convertible (982) / 718 Boxster S 2.5 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2016-Present (Brembo / Brembo) (Position: Bak)
Porsche Cayman (3rd Gen) / Coupe (982C) / 718 Cayman 2.0 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2016-Present (Position: Bak)
Porsche Cayman (3rd Gen) / Coupe (982C) / 718 Cayman GTS 2.5 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2017-2020 (Position: Bak)
Porsche Cayman (3rd Gen) / Coupe (982C) / 718 Cayman GTS 4.0 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2020-Present (Position: Bak)
Porsche Cayman (3rd Gen) / Coupe (982C) / 718 Cayman GTS 4.0 Turbo (w/ Iron Discs) 2020-Present (Position: Bak)
Porsche Cayman (3rd Gen) / Coupe (982C) / 718 Cayman S 2.5 Turbo (w/ Ceramic Discs) 2016-Present (Position: Bak)
Girodisc Racing Brakes & Technology
Girodisc är en amerikansk tillverkare av bromsskivor inom premiumsegmentet. Här har man tagit fram unika lösningar för sportbilar och prestandabilar som 2-delade bromsskivor, konverteringsskivor från keramiska till gjutstål, till större diametrar med bromsoksspacers. Bromsskivor har länge varit känt som en svag länk i bromssystemet, speciellt inom racingen. Originalskivor är i många fall tunga och samlar på sig värme.
Girodisc har löst detta problemet genom att släppa ett sortiment av 2-delade bromsskivor som är lätta, kyler effektivt, flytande design som ger bättre känsla och kontroll samt funkar på ditt originalsystem, även om du inte har 2-delade skivor original. Detta är ett mycket populärt märke runtom i världen hos bl.a Porsche, BMW M, Audi, VW m.fl.