Girodisc 2-delad Bromsskiva
Den huvudsakliga anledningen till att välja Girodiscs 2-delade bromsskivor är att sänka den ofjädrade och totala vikten på din bil. Den sekundära anledningen är få en skiva med bättre kylning och ventilation samtidigt som den behåller original storlek. Detta har man lyckats med genom att göra en 2-delad skiva där centrumet är tillverkat i T6061-T6 Aluminium och friktionsytan är tillverkad i gjutstål.
Friktionsytan som är tillverkad i gjutstål har samma specifikationer som i huvudsak används i racing-sammanhang. De böjda kylkanalerna i skivorna har utvecklats inom racingen och fungerar som en centrifugal pump för luften som passerar igenom den. Skivorna är dessutom flytande vilket man fått till genom att den monteras på bultar som är kadmium-behandlade för att stå emot rost. Dessa bultar sitter fast med ""Grade 12""-bultar och härdade brickor. För att skivorna inte ska göra något oljud när de är kalla så sitter det är fjäderbrickor på friktionsytans sida.
I vissa fall är Girodisc-skivan större i diameter än original. Då ingår allt som krävs för att montera dess, vilket i de flesta fall är spacers till bromsoken och även längre bultar!
Passar följande modeller:
Audi A3 (3rd Gen) / Convertible (8V) / S3 Quattro Cabriolet 2.0 Turbo 2014-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi A3 (3rd Gen) / Hatchback (8V) / S3 Quattro 2.0 Turbo 2012-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi A3 (3rd Gen) / Sedan (8V) / S3 Quattro Limousine 2.0 Turbo 2013-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi TT (3rd Gen) / Convertible (FV9/8S9) / TT Quattro 2.0 Turbo 2015-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi TT (3rd Gen) / Convertible (FV9/8S9) / TT Roadster 2.0 Turbo 2015-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi TT (3rd Gen) / Convertible (FV9/8S9) / TTS Quattro Roadster 2.0 Turbo 2015-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi TT (3rd Gen) / Coupe (FV3/8S3) / TT 2.0 Turbo 2014-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi TT (3rd Gen) / Coupe (FV3/8S3) / TT Quattro 2.0 Turbo 2014-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Audi TT (3rd Gen) / Coupe (FV3/8S3) / TTS Quattro 2.0 Turbo 2014-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Cupra Ateca (1st Gen) / SUV (KH7) / Cupra Ateca 2.0 Turbo 2018-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Cupra Formentor (1st Gen) / SUV / Cupra Formentor 1.5 Turbo 2020-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Cupra Formentor (1st Gen) / SUV / Cupra Formentor 2.0 TD 2021-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Cupra Formentor (1st Gen) / SUV / Cupra Formentor 2.0 Turbo 2020-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Cupra Formentor (1st Gen) / SUV / Cupra Formentor Hybrid 1.4 Turbo 2021-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Seat Leon (3rd Gen) / Hatchback (5F) / Leon Cupra 2.0 Turbo 2014-2017 (TRW / TRW) (Position: Fram)
Seat Leon (3rd Gen) / Hatchback (5F) / Leon Cupra 2.0 Turbo 2017-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Seat Leon (3rd Gen) / Wagon (5F) / Leon Cupra ST 2.0 Turbo 2014-2017 (TRW / TRW) (Position: Fram)
Seat Leon (3rd Gen) / Wagon (5F) / Leon Cupra ST 2.0 Turbo 2017-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Seat Leon (3rd Gen) / Wagon (5F) / Leon ST 2.0 TD (4Drive) 2014-2020 (TRW / ATE (w/ Elec. PB)) (Position: Fram)
Skoda Octavia (3rd Gen) / Hatchback (5E3) / Octavia RS 2.0 TD 2013-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Skoda Octavia (3rd Gen) / Hatchback (5E3) / Octavia RS 2.0 Turbo 2013-Present (TRW / TRW) (Position: Fram)
Skoda Octavia (3rd Gen) / Wagon (5E5) / Octavia RS Combi 2.0 TD 2013-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Skoda Octavia (3rd Gen) / Wagon (5E5) / Octavia RS Combi 2.0 Turbo 2013-Present (TRW / TRW) (Position: Fram)
Volkswagen CC (2nd Gen) / Sedan (358) / CC 2.0 Turbo 2012-2017 (TRW / TRW) (Position: Fram)
Volkswagen CC (2nd Gen) / Sedan (358) / CC 3.6 2012-2017 (TRW / TRW) (Position: Fram)
Volkswagen Golf (7th Gen) / Hatchback (5G) / Golf GTi 2.0 Turbo 2013-2017 (TRW / ATE (w/ Performance Package)) (Position: Fram)
Volkswagen Golf (7th Gen) / Hatchback (5G) / Golf GTi 2.0 Turbo 2017-2020 (TRW / ATE (w/ Performance Package)) (Position: Fram)
Volkswagen Golf (7th Gen) / Hatchback (5G) / Golf GTi Clubsport 2.0 Turbo 2016-2019 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Volkswagen Golf (7th Gen) / Hatchback (5G) / Golf GTi Clubsport S 2.0 Turbo 2016-2019 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Volkswagen Golf (7th Gen) / Hatchback (5G) / Golf R 2.0 Turbo R 2013-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Volkswagen Golf (7th Gen) / Wagon (BA5/BV5) / Golf R Variant 2.0 Turbo 2013-2020 (TRW / ATE) (Position: Fram)
Volkswagen Passat (7th Gen) / Sedan (B7) / Passat VR6 3.6 (300HP/220KW) 2012-2014 (TRW / TRW) (Position: Fram)
Volkswagen Passat (8th Gen) / Sedan (B8) / Passat 2.0 Turbo 2015-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Volkswagen Passat (8th Gen) / Sedan (B8) / Passat 2.0 Twin TD 2014-Present (TRW / ATE) (Position: Fram)
Volkswagen Passat (8th Gen) / Wagon (B8) / Passat Variant 2.0 Turbo 2015-Present (Position: Fram)
Volkswagen Passat (8th Gen) / Wagon (B8) / Passat Variant 2.0 Twin TD 2014-Present (Position: Fram)
Girodisc Racing Brakes & Technology
Girodisc är en amerikansk tillverkare av bromsskivor inom premiumsegmentet. Här har man tagit fram unika lösningar för sportbilar och prestandabilar som 2-delade bromsskivor, konverteringsskivor från keramiska till gjutstål, till större diametrar med bromsoksspacers. Bromsskivor har länge varit känt som en svag länk i bromssystemet, speciellt inom racingen. Originalskivor är i många fall tunga och samlar på sig värme.
Girodisc har löst detta problemet genom att släppa ett sortiment av 2-delade bromsskivor som är lätta, kyler effektivt, flytande design som ger bättre känsla och kontroll samt funkar på ditt originalsystem, även om du inte har 2-delade skivor original. Detta är ett mycket populärt märke runtom i världen hos bl.a Porsche, BMW M, Audi, VW m.fl.