ACL Race Series Trimetall-lager
Den unika kombinationen av design, metallurgi och ingenjörskonst levererar den prestanda som du förväntar sig från trimetall-lager. ACL Race Series motorlager är framtagna för att klara höga varvtal och finns tillgängliga till de flesta motorer.
Funktioner:
- Starkt överdrag med tunn tjocklek för förbättrad utmattningsmotstånd.
- Härdade stålbaksidor på alla vevstakslager för att förbättra stödet för lagerfoder och säkerställa att lagret sitter ordentligt i överfallet.
- Ingen coating på baksidan av lagren för att förbättra värmeöverföringen och maximera greppet mellan lager och hus.
- Ökad excentricitet för att kompensera för ovalitet vid höga varvtal och hjälpa till att bilda kraftiga oljefilmer.
- 3/4-spårade huvudlager för att optimera oljefilmen och flödet till lagren.
- Strikta och jämna toleranser för att bibehålla konsekventa lagerspel.
- Invändiga avfasningar där det behövs.
CT-1 - Torrfilmsbelagda lager
CT-1 är en torrfilmsbeläggning som minskar friktion och slitage. Den erbjuder intermittent torrsmörjning och påverkas inte av damm eller smuts. CT-1 är specifikt utvecklad för att klara de extrema förhållanden som förekommer i dagens högpresterande motorer. Professionella motorbyggare uppskattar den ökade tillförlitligheten med förbättrad inbäddningsförmåga, styrka och hållbarhet.
Process
CT-1 torrfilmsbeläggning appliceras genom spraymetod. Ytan förbereds noggrant beroende på materialet innan beläggningen påbörjas. Tjockleken på beläggningen anpassas efter applikationen. För motorlager ligger den typiska tjockleken mellan 0.00025” och 0.00030” tum (6 till 7,5 mikron).
Fördelar:
- Intermittent torrsmörjning, påverkas inte av damm eller smuts
- Låg friktionskoefficient
- Tunn beläggning som passar till monteringsbegränsningar
- Kemikalieresistent
- Korrosionsskydd
- Minskar friktion och motstånd, vilket minskar energiförluster
Egenskaper:
- Korrosionsskydd
- Ökad smörjförmåga
- Låg friktionskoefficient
- Oljebeständig och bränsleresistent
Inbäddningsförmåga:
CT-1-belagda lager har utmärkt inbäddningsförmåga vilket gör att föroreningar kan integreras i lagret och förhindrar skador på vevaxeln.
Extrema oljetemperaturer:
CT-1-belagda lager har visat sig sänka oljetemperaturen med 8°C till 11°C vilket bidrar till att minska viskositetsförlusten orsakad av extrem värme.
Låg oljetryck/Oljeutarmning:
I praktiken skyddar CT-1 belagda motorlager mot tillfällig oljebrist genom att erbjuda ett torrfilmsmönster som skyddar vevaxeln under kallstarter och vid svår terräng.