Passar: Impreza WRX Typ GG/GD/GGS 01+ Modell med länkarmsstag bakre plast
H&R Krängningshämmare - En riktigt bra uppgradering
Att byta till grövre krängningshämmare är en av de allra bästa uppgraderingarna du kan göra i chassit. Visst, du får bättre väghållning med sportfjädrar och coilovers också, men dessa påverkar inte body rollen lika mycket som krängare. Denna aningen dolda uppgraderingen märker du inte ens av när du kör rakt fram. Komforten och känslan är exakt som original. Men så fort du svängen och ökar trycket på en sida. Då gör krängningshämmaren sitt jobb.
[[img@id=;192934;@resolution=;tiny;]] [[img@id=;192935;@resolution=;tiny;]]
Vad gör en krängningshämmare?
En krängningshämmare är som en stor fjäder. Den funkar så att när du svänger din bil, så lägger du tryck på insidans fjädring. Krängningshämmaren är länken emellan båda sidorna och den vrider sig åt motsatta håll när tryck läggs på ena sidan. Det gör att den fjädrar tillbaka och lägger tryck på andra sidan också. Det gör att bilens body roll minskar och centre of gravity blir mycket lägre. Du kan ofta känna att bilen blir mycket mer direktstyrd och får bättre grepp igenom kurvorna. Krängningshämmaren är monterad via korta stabiliseringsstag till länkarmarna eller dämparinfästningarna.
Många krängningshämmare är justerbara. Det betyder att infästningarna har två eller flera hål. Det gör att du kan fästa dina stabiliseringsstag i olika hål och påverka förspänningen och krängarens arbetsområde. Ju längre ut du sätter stagen. desto mjukare blir krängningshämmare. ju närmare hålen är krängningshämmare, desto styvare blir den.
Hur monterar man en krängningshämmare?
Montering av krängningshämmare är ganska enkelt. det är få saker som ska skruvas bort och det behöver inte mycket verktyg. Du tar bort din befintliga genom att släppa på stabstagen i ändarna och släppa på trycket på krängaren. Därefter tar du bort fästena och byglarna från bilen. Sen kan du oftast vrida ut krängningshämmaren från bilen. Installationen är helt enkelt tvärtom. Du får med nya bussningar och oftast byglar om bussningarna är större än original. Är dina original stabiliseringsstag slitna så kan dom börja klonka och glappa mer nu med hårdare krängningshämmare. Vi rekommenderar att du byter till nya stabstag när du ändå byter krängningshämmare.