TEIN Flex Z
- Justerbar nedre infästning: Höjdjustering utan att påverka dämpningen
- "Twin Tube"-Dämpare
- Justerbar hårdhet: 16-Klick justerbar hårdhet
- Komplett med topplagringar: Vilken typ ser du i Teknisk info
- Komplett kit för hela bilen: Enkel montering utan modifiering
Applikationer
NISSAN SKYLINE BNR32 GT-R 1989-1994 AWD 2600 cc
NISSAN SKYLINE BNR32 GT-R, GT-R V-SPEC 1989.08-1994.12 AWD 2600 cc
NISSAN SKYLINE BNR32 GT-R 1989-1994 AWD 2600 cc
Made in Yokohama
Flex Z är en coilover med samma funktioner och kvalitet som deras StreetFlex. Men med hjälp av en ny tillverkningsprocess där man använder en sluten stötdämpare har man lyckats få ner priset avsevärt. Detta påverkar såklart inte kvaliteten utan man kan fortfarande stolt säga att det är "Made in Yokohama"-kvalitet. Fullt ställbara med en justerbar nedre infästning och fullproppad med TEINs kända komponenter men till ett bättre pris!
Anledningen till att man kunna få ned priserna så är att man använder en sluten dämpare. Denna kan med andra ord inte renoveras utan man byter hela dämparkroppen om något oförutsett skulle hända.
Twin Tube för bättre komfort på vägarna
Då de flesta använder större hjul och oftast sänker bilen med dessa coilovers så har Tein gjort så gott det går att behålla så mycket komfort som möjligt. Det gör att man använder en Twin Tube dämpare! För att behålla komforten på vägar som har sina dåliga ställen här och där så gäller det att dämparen har tillräckligt lång slaglängd. Då kammaren för olja och den för gas inte är i serie på en Twin Tube dämpare så är det lätt att säkerställa att fjädringsvägen är tillräcklig. Dessutom så kan man använda ett lägre gastryck vilket ger en lägre friktion i dämparen.
De mjuka rörelserna i dämparen gör att det går bra att åka på ojämna vägar. Det ger även en stabil känsla i lowspeed-kompressionen(Kurvor) samtidigt som den fjädrar undan snabbt under highspeed-kompressionen (Ojämnheter)
Justerbar nedre infästning - Höjden påverkar inte fjädringsvägen
Genom att justera höjden på nedre infästningen så påverkar man inte fjädringsvägen med höjden på bilen. Hela stötdämparen kortas men utan att man justerar på fjädern som bibehåller sin längd samt preload. Detta gör att man kan justera höjden på bilen med marginell skillnad på hur den beter sig på vägen samt komforten!
Justerbar hårdhet
Flex Z har Teins populära 16-klick hårdhetsjustering (Kompression och Rebound i ett). Genom att vrida på justeringen åt det hårdare hållet så ändras dämparen linjärt hela vägen upp till hårdaste läget. Det gör att du kan hitta din personliga inställning för väghållning/komfort utan att ha något förutbestämt läge.
Justeringen görs genom Teins "Advance Needle" och gör att man med säkerhet kan justera detta gång på gång utan risk att det skulle kunna gå sönder. På detta sätt kan du köra på kurviga vägar med en hårdare inställning för att sen ställa den lite mjukar och på ett komfortabelt sätt köra bilen hem igen.
Kompatibel med EDFC Vill du justera hårdheten inifrån bilen så har Tein släppt en enhet som heter EDFC(Electronic Damping Force Controller). Denna enhet har små elmotorer vid varje stötdämpare som du enkelt justerar från en display inne i kupén.
Topplagringar ingår
För att förenkla monteringen så är Flex Z kompletta med topplagringar som är speciellt framtagna för varje bilmodell. Det är antingen en justerbar cambertopplagring med pillowball eller en gummitopplagring. I den Tekniska Datan ser du vilken typ Flex Z för din bilmodell har.
Lång hållbarhet och pålitlighet!
Genom många års erfarenhet har man tagit fram ett dammskydd som ger kolvstången ett rejält skydd mot stenskott och andra saker som kan skada den. Detta dammskydd är elastiskt nog att aldrig vara i vägen utan endast skydda.
Hos Tein är renligheten mycket viktig. När sista monteringen av dämparna sker så görs det i ett rum som i det närmaste liknar en operationssal. Allt för att man ska förhindra att något som inte ska vara i dämparen hamnar där.
Detta tillsammans med Teins patenterade gröna "ZT-Coating" som ger ett otroligt rostskydd gör dem väldigt säkra på deras produkt. "Över 500000st dämpare sålda och ingen retur pga rost" talar sitt tydliga språk!
Detta ger en extremt lång hållbarhet och framförallt pålitlighet!
Kvalitativa fjädrar
Fjädrarna som är tillverkade i SAE2954-stål är väldigt kvalitativa och deformeras ej över tid. Fjädrarna sätter sig med andra ord inte även när dom blivit något år gamla. Ytan är pulverlackad vilket gör att dom står emot stenskott bra och kan därför användas året om på alla vägar. Vi rekommenderar dock alltid coiloverstrumpor som extra skydd!